Hlavní obsah

Jak si chránit uši v letadle a při potápění

– PRAHA
Novinky, Vladimír Prokop, autor pracuje jako lékař na oddělení ORL

Když cestujeme letadlem nebo se potápíme, mění se atmosférický tlak v našem okolí a zákonitě se musí změnit i tlak v uchu. K vyrovnání změn mezi okolní atmosférou a středním uchem slouží Eustachova trubice. Vývody vedlejších dutin nosních zase slouží k zachycení změn tlaku mezi vedlejšími dutinami nosními a atmosférou.

Foto: Archiv

Erb Všeradic

Článek

Pokud tento vyrovnávací mechanismus funguje špatně nebo neúčinkuje vůbec, máme velké obtíže. Nos, nosohltan, vedlejší nosní dutiny a střední ucho tvoří v podstatě jeden celek, který je navzájem propojen.

Za běžných podmínek a při normálně fungujícím otevíracím a zavíracím mechanismu je ve středním uchu a ve vedlejších dutinách pouze velice nepatrný podtlak. Je udržován tím, že buňky ve slizniční výstelce vstřebávají vzduch.

Za letu je dobré žvýkat

Snad každý, kdo letěl letadlem, zažil nepříjemný tlak v uších při vzlétnutí a přistávání. Při stoupání totiž klesá okolní atmosférický tlak, a v uchu proto vzniká přetlak. Eustachova trubice se musí otevřít, aby došlo k jeho vyrovnání. Pomůžeme tomu třeba polykáním naprázdno, protože právě to přispěje k jejímu širšímu otevření.

Při přistávání či sestupu letadla do menší výšky vzniká pravý opak. Okolní atmosférický tlak stoupá a v uchu je podtlak, proto bychom měli do středního ucha vzduch vhánět. Nos ucpeme prsty a foukáme proti odporu, tím vlastně vytvoříme přetlak. Osvědčil se také tento postup. Před letem použijeme nosní kapky a pořádně si jimi prokapeme nos. Za letu žvýkáme nebo cucáme bonbóny. Tak zůstane Eustachova trubice otevřena a tlaky se snáze srovnají.

Obtíže se vyskytují i při potápění

Se stoupající hloubkou při potápění nadměrně narůstá tlak v uších. Při vynořování se mechanismus obrací. Při sestupu do hloubky musíme vyrovnat tlak již dříve zmíněným mechanismem - prsty ucpeme nos a foukáme proti odporu. Při vynoření, když máme pocit ucpaného nosu, se doporučuje polykat naprázdno.

Jakýkoli problém se špatným vyrovnáním tlaků člověk velmi záhy pocítí. Uvedené poruchy mají jeden jediný název jsou tzv. barotraumata. Obtíže mají různou intenzitu. Někdy pociťuje pacient pouze zalehnutí ucha, jindy se projeví bolest, ale může dojít až úplné hluchotě nebo nám ucho začne krvácet, protože se proděravěl bubínek.

Tlak se musí rychle vyrovnat

Léčba závisí na potížích pacienta a na výsledcích vyšetření - sonografie středního a audiometrie vnitřního ucha. Jejím základem je co nejrychlejší vyrovnání tlaku mezi atmosférou a středním uchem. Použijeme obrácený mechanismus, než jakým porucha vznikla.

Střední ucho se provzdušňuje nebo se naopak bubínek otevírá, někdy se pacient musí umístit do barokomory, zvláště pokud je poškozeno i ucho vnitřní. V tomto případě se také podávají léky zaměřené na podporu činnosti buněk vnitřního ucha.

Největší roli hraje prevence

Na palubu letadla a pod vodní hladinu nepatří člověk, který má zánět sliznice horních cest dýchacích. Pokud opravdu není zbytí a nemocný musí odletět, je třeba se na cestu předem připravit. Nos si pořádně prokapeme kapkami s přídavkem efedrinu, tím se otevře Eustachova trubice. Podobně účinkují tablety, které se berou těsně před zátěží.

 Nikdy se ale nesmí překročit určitá kritická mez a tlaky srovnávat postupně. Piloti a potápěči mají přesně definovanou rychlost výstupu, sestupu, ponoru a vynoření, což jim umožní včas kompenzovat nastalé změny vlastními mechanismy. Hlavně při potápění bychom měli brát v úvahu, že porucha sluchu může být nevratná, a lékaři zatím zázraky nedokážou.

Reklama

Výběr článků

Načítám