Hlavní obsah

Udržitelná móda z odpadů podle návrhářky Petry Ptáčkové

Novinky, Linda Humlová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Reklamní bannery na nás číhají všude. Nabízejí rozptýlení i informace, většina odkazuje na nějaký produkt či službu. Po uplynutí doby ´životnosti´ se z nich stává odpad. Věděli jste, že použitá „bannerovina” nově slouží i jako materiál, ze kterého vzniká udržitelné oblečení?

Foto: archiv návrhářky Petry Ptáčkové (4x)

Modely z kolekce Petry Ptáčkové

Článek

Návrhářka Petra Ptáčková se spojila s původní českou firmou, která bannery vyrábí a vytvořila unikátní kolekci na podzim a zimu 2018 ušitou z použité banneroviny, která dříve sloužila jako prostředek ke sdělení reklamy. Kolekce zahrnuje například bundy, které se zároveň dají přeměnit v batoh.

Bannerovina je textilní plátno ze stoprocentního polyesteru, potištěné barevnými motivy. Pro tisk se používá především technologie sublimačního a UV tisku nebo také latexové inkousty.

Foto: archiv návrhářky Petry Ptáčkové

Návrhářka Petra Ptáčková

„Životnost tohoto materiálu bývá často omezena na jedinou sezónu, po níž je nahrazen novou kampaní, a to jsme chtěli změnit. Jsem rád, že se nám podařilo najít cestu, jak dát i bannerům nový život místo toho, abychom je vyhodili,” vysvětluje generální ředitel společnosti Eyelevel Petr Blabla, který s návrhářkou spolupracuje.

Při výrobě kolekce se myslelo také na co nejefektivnější využití plátna, aby z něj nezbyl téměř žádný odpad. Z drobných odstřižků se proto vyrobila ještě pouzdra na doklady či větší na dokumenty. I velmi malý odstřižek si našel své uplatnění – v chráněné šicí dílně CEDR z něj udělali jezdce na zip pro vak na lyže.

Foto: archiv návrhářky Petry Ptáčkové

Kolekce Petry Ptáčkové

„Během své práce a studií jsem navštívila spoustu různých manufaktur a viděla, jak vypadá šetrný přístup k výrobě oblečení, ale také to, kolik se jinde vyhodí materiálu, kolik vzniká odpadu a jak se často nedbá na žádnou etiku. Těší mě každý člověk, který se rozhodne udělat alespoň malý krok k udržitelnosti. O to víc si vážím toho, když se tak rozhodne velká nadnárodní společnost. Těší mě, že mohu být součástí projektu, který dává smysl,” říká návrhářka Petra Ptáčková.

Foto: archiv návrhářky Petry Ptáčkové

Kolekce má poutat pozornost

Cílem kolekce je upoutat pozornost na udržitelnou módu a recyklaci materiálů.

„Protože móda je pro většinu z nás zajímavějším tématem než banner a diskuze na toto téma by neměla být omezena jen na úzkou skupinu nadšenců,” dodal ke kolekci Petr Blabla.

Reklama

Výběr článků

Načítám