Hlavní obsah

Úzkost z vlastního těla dnes trápí i desetileté dívky

Novinky, das

Malá prsa, velká prsa, silná stehna, kostnatá kolena, oči daleko od sebe, vysoké čelo, křivé zuby, pihy. Přestože to zní doslova neuvěřitelně, přesně tyto věci trápí mnohé dívky již na prahu dospívání. Podle nejnovějšího průzkumu značky Dove již dívky od desátého roku života mají problém s vnímáním sebe samých. Řeší své tělo, se kterým často nejsou spokojené, a nejistota se pak podepisuje na jejich pošramocené psychice.

Foto: Profimedia.cz

Dívky tzv. generace Z, tedy nyní kolem 10-13 let věku, jsou velmi zranitelné.

Článek

Sebedůvěra sehrává v životě dívek velmi důležitou roli. Díky ní se mohou projevovat, sdělovat své názory a postoje, jednat podle vlastního uvážení a hlavně být spokojené samy se sebou. Bohužel málokterá dívka v dospívajícím věku dostatek sebedůvěry má. U věkové kategorie 10-13 let je to asi 49 % dívek. Mnohem méně sebedůvěry má pak věková skupina 14-17 let.

„Starší dívky pohlavně dospívají, začínají se zajímat o první partnery a řeší více svůj vzhled, porovnávají se s ostatními dívkami,“ komentuje Šárka Kučerová, psycholožka a garantka Projektu sebedůvěry Dove.

Odborníci tato čísla považují za alarmující. Nízká sebedůvěra s sebou nese celou řadu problémů. Jak ukázal průzkum, 29 % českých dívek kvůli nespokojenosti s vlastním tělem přestává jíst nebo vynechává porce jídla, mnohé z nich navíc odmítají jít i k lékaři a svléknout se před ním.

Dívky tzv. generace Z, tedy nyní kolem 10-13 let, jsou velmi zranitelné. Neumějí se vyrovnat s tlakem, který je na ně vytvářen v dnešní době zejména v podobě sociálních sítí, jež propagují úzce vymezený ideál krásy.

Podle průzkumu se až 65 % dívek cítí špatně, když se dívají na obrázky modelek z módních magazínů. Pro generaci Z se cvičení, péče sama o sebe, diety a řešení jídla staly středobodem vývoje jejich identity. I proto vznikl Projekt sebedůvěry Dove, kde se nejenom dívky, ale i jejich rodiče a učitelé mohou dozvědět, jak se správně zachovat.

Co dále vyplynulo z uvedeného průzkumu

  • 7 z 10 dívek v ČR a v SR věří, že je důležité být samy sebou a nekopírovat ostatní.
  • 5 z 10 dívek v ČR a 6 z 10 dívek v SR věří, že ženy musí vypadat dobře, aby se jim dařilo.
  • 60 % dívek chce vypadat jako celebrity a modelky.
  • 56 % dívek se cítí lépe, když s ostatními komunikují přes sociální sítě.
  • 74 % dívek má pocit, že jsou kvůli sociálním sítím pod tlakem, aby vypadaly dobře.
  • 71 % dívek v ČR a 60 % dívek v SR s nízkou sebedůvěrou by si přálo vypadat jako někdo jiný.
  • 70 % dívek v ČR a 62 % dívek v SR cítí tlak, že musí být krásné.
  • 29 % dívek v ČR má nízké sebevědomí, 47 % má průměrné sebevědomí a 24 % má sebevědomí vysoké.
  • 6 z 10 dívek v ČR a v SR by si přálo, aby média ukazovala ženy v lepším světle.
  • 7 z 10 dívek v ČR a v SR by si přálo, aby ženy v reklamách a filmech nebyly posuzovány podle toho, jak vypadají, ale podle toho, co dělají.

Reklama

Výběr článků

Načítám