Ministr školství Ahmad Ísa loni v prosinci ohlásil, že se chystá změna osnov a že se počítá se zavedením výuky filozofických principů a kritického myšlení na středních školách. Kromě toho má být zahájena také výuka základů práva.

Tento záměr je součástí programu Vision 2030 ohlášeného korunním princem Muhammadem bin Salmánem. Jde o soubor reforem, jež mají přinést sociální změnu a vymanit ekonomiku království ze závislosti na příjmech z ropy. Vision 2030 počítá se zavedením reforem v hospodářství, školství, zdravotnictví, infrastruktuře i cestovním ruchu.

Pochybují o smyslu

Někteří odborníci oceňují změnu ve školství, jiní ale o obsahu ohlášeného předmětu filozofie a kritické myšlení pochybují a domnívají se, že půjde spíše o šíření náboženských doktrín. „Saúdové budou na omylu, když si neuvědomí náboženský aspekt tohoto předmětu. Konzervativní kruhy filozofii nepovažují za cestu ke svobodnému myšlení, ale za ďábelský nástroj,“ řekl kuvajtský pedagog Dárí Salmán.

Podle něj se studenti na hodinách filozofe mají naučit logice a kritickému myšlení. „V Saúdské Arábii je ale teologie hlavním zájmem každého občana od jeho narození. Setkají-li se (Saúdští Arabové) ve škole s kritikou islámských názorů na politiku a společnost, rozpoutá to bouřlivou diskusi,” řekl Salmán.

Americký učitel Edward Flood, který v Saúdské Arábii žil 30 let, tvrdí, že „celý filozofický systém království, je založen na koránu a vahhábismu“. „Tamní systém neprosazuje kritické myšlení. Počítá se s poslušností, stanovením dobře známých pravidel, jejichž dodržování zajišťuje náboženská policie. Za prince Muhammada tato policie sice téměř ztratila moc, ale má stále velký vliv na společnost,“ řekl Flood.