Planetární systém Trappist Foto: NASA/JPL-Caltech, ČTK/AP

S pivem ke hvězdám aneb Belgie se baví novým vesmírným objevem

Belgie žije a také se baví unikátním objevem nové planetární soustavy ležící 40 světelných let od Slunce. Kolem hvězdy, která dostala označení Trappist-1, krouží podle vědců minimálně sedm planet podobně velkých jako naše Země. Teoreticky by podle NASA na jejich povrchu mohla existovat voda, a tedy i nějaká forma života.

Planetární systém Trappist Foto: NASA/JPL-Caltech, ČTK/AP
S pivem ke hvězdám aneb Belgie se baví novým vesmírným objevem

Tým výzkumníků z Evropské jižní observatoře a NASA vedl Belgičan Michaël Gillon, odborník z Univerzity v Lutychu. Chladnou trpasličí hvězdu pojmenovali podle špičkového belgického robotického dalekohledu Trappist, jejž mají k dispozici v chilské observatoři. Jenže jak známo, jedním z proslulých symbolů belgické pivní kultury, nově zapsané na seznam nehmotného dědictví UNESCO, jsou právě speciální piva, vařená v klášterech pod dohledem trapistických mnichů.

Astronomové objevili ve vesmíru planety s podobnými podmínkami jako na Zemi

Video: NASA

A tak Belgičané na sociálních sítích začali vtipkovat, že díky mocné síle tohoto zlatavého moku vidí hvězdy a že ne ve víně, ale v pivu pravdu najdeš. Třeba o tom, zda jsme v celičkém vesmíru sami. „Sedm planet podobných Zemi kolem hvězdy Trappist-1. I já jsem po sedmi trapistech viděl hvězdy,“ svěřil se s osobní zkušeností jeden diskutující.

„Pokud by hledali jména pro jednotlivé planety, navrhuji následovná: Westmalle, La Trappe a Chimay,“ napsal další, čímž vyjmenoval známé názvy piv.

Mimochodem, trapistických klášterů bylo původně sedm, z toho šest se nacházelo v dnešní Belgii. V současné době jich po celém světě napočítáme jedenáct.