Letadlo se zřítilo několik minut po startu z Addis Abeby za okolností velmi podobných, jaké provázely loňskou nehodu letadla téhož typu společnosti Lion Air v Indonésii. Tehdy o život přišlo 189 lidí.

The Wall Street Journal píše, že v případě nehody společnosti Lion Air stabilizační systém MCAS na základě chybných informací ze senzorů opakovaně skláněl předek letadla k zemi a piloti se marně snažili obnovit kontrolu nad letem. Údajně zasahovali proti systému 21krát. [celá zpráva]

Podle zdrojů deníku byl systém MCAS aktivován i u etiopského letadla. Informoval o tom už v průběhu týdne na základě sdělení ředitele Ethiopian Airlines Tewolde GebreMariama poté, co byla zpřístupněna data z černých skřínek. [celá zpráva]

Boieng 737 MAX-8 aerolinek Garuda Indonesia

Boeing 737 MAX-8 aerolinek Garuda Indonesia

FOTO: ČTK/AP

Systém MCAS má sklopit nos letadla, pokud by byl příliš zvednut a hrozil pád kvůli ztrátě vztlaku. Zařízení bylo do nové verze letadla instalováno, protože se po montáži nových úspornějších motorů posunulo těžiště a změnily aerodynamické charakteristiky. [celá zpráva]

Video

Expirované video

Animace ukazuje podobnosti mezi pádem letadel společností Ethiopian Airlines a Lion Air (zdroj: Reuters)

Firma Boeing začala urychleně řešit předpokládaný problém softwaru a ve středu oznámila, že jej ve verzi MAX upravila tak, aby se zabránilo chybné aktivaci stabilizačního systému MCAS. Tato aktualizace, která ještě nebyla schválena, má předejít opakování zásahu systému na základě nesprávných údajů snímače úhlu náběhu AoA. [celá zpráva]

Hlavní změnou je, že systém stabilizace letu MCAS nyní bude využívat data ze dvou snímačů úhlu vzepětí AoA, a ne z jednoho jako dosud, uvedl list The Seattle Times.