V srdci obřího hvězdného seskupení se ukrývá černá díra

Novinky,

Astronomové zaregistrovali, že se jedna z desítek tisíc hvězd ve hvězdokupě NGC 3201 chová velmi podivně. Mají i pravděpodobné vysvětlení. Příčinou má být neaktivní černá díra, která je čtyřikrát větší než Slunce. Jedná se o neviditelný vesmírný fenomén, jenž nepohlcuje žádnou hmotu a neobklopuje jej zářící plynný disk. Lze jej tedy prokázat pouze fyzikálními vlivy, které vyvolává. Vědci na takový úkaz narazili poprvé.

BEZ KOMENTÁŘE: Vizualizace binárního systému s černou dírou v kulové hvězdokupě NGC 3201Video: ESO/L. Calçada/spaceengine.org

„Obíhala kolem něčeho zcela neviditelného o velikosti čtyřikrát větší než Slunce. To může být jedině černá díra,“ cituje server Evropské vesmírné laboratoře (ESO) vedoucího autora studie Benjamina Gieserse.

Pozorovaná hvězda se nachází v asi 16 tisíc světelných let vzdálené hvězdokupě. V periodě 167 dní se pohybuje směrem k nám a od nás rychlostí několik stovek tisíc kilometrů za hodinu. Jedná se o hvězdu v hvězdokupě NGC 3201 v jižním souhvězdí Plachty.

Foto: ESO

Kulová hvězdokupa NGC 3201

Na základě měření pohybu hvězdy, která krouží kolem černé díry zachycená její extrémně silnou gravitací, byli odborníci schopni odhadnout hmotnosti. Určili, že se jedná o stálici o hmotnosti asi 0,8 Slunce.

Hmotnost druhé tajemné složky binárního systému hvězdy a potenciální černé díry určili na 4,36 hmotnosti Slunce. Binární systém je v astronomii systém dvou objektů, které se navzájem přitahují gravitační silou a obíhají okolo společného těžiště.

„Téměř jistě tedy jde o černou díru,“ zdůraznili autoři studie.

Hvězda je v závěrečném stádiu svého vývoje. Přeměnila už většinu dostupného vodíkového paliva na hélium a stane se takzvaným rudým obrem.

Foto: ESO/L. Calçada/spaceengine.org

Vizualizace binárního systému s černou dírou v kulové hvězdokupě NGC 3201

Kulová hvězdokupa

Kulové hvězdokupy jsou mohutnými sférickými uskupeními desetitisíců hvězd, vyskytují se ve většině galaxií. Patří k nejstarším známým hvězdným systémům ve vesmíru. Vznikly na samotném počátku vývoje galaxií. V naší Mléčné dráze nyní víme o více než 150 kulových hvězdokupách.