Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Studie: Alkohol je viník sedmi druhů rakoviny

Alkohol jako startér sedmi druhů rakovinného bujení – tak lze shrnout výsledky nového zkoumání, jež shrnula studie Jennie Connorové z Otago University na Novém Zélandu publikovaná v časopise Addiction. Riziku čelí podle studie i lidé, kteří konzumují alkohol vcelku mírně.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Studie: Alkohol je viník sedmi druhů rakoviny

Také oni jsou ohroženi propuknutím některého ze sedmi druhů rakoviny: prsu, hltanu, hrtanu, jícnu, jater, tračníku a konečníku. Novozélandská studie se přitom opírá o zjištění z posledních let.

„Existuje už dostatek důvěryhodných důkazů, abychom mohli s určitostí říci, že pití alkoholu je přímou příčinou této nemoci. Existují silné důkazy, že alkohol způsobuje rakovinu sedmi orgánů těla – a pravděpodobně i dalších,“ řekla Connorová.

Dodala, že k těmto závěrům dospěla na základě studia analýz, jež během posledního desetiletí provedly Světový fond pro výzkum rakoviny (WCRF), Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny, oddělení pro rakovinu při Světové zdravotní organizaci a další instituce.

Podle Connorové sílí argumenty pro závěr, že popíjení piva, vína či lihovin je rizikový faktor pro vznik rakoviny kůže, prostaty a slinivky. Míra tohoto rizika roste logicky s množstvím konzumovaného alkoholu, přičemž kombinace pití a kouření je vůbec nejhorší variantou.

„Největší rizika jsou pochopitelně spojena s těžkým pitím, ale značně rizikovou zátěž podstupují i ti, kdo pijí umírněně až středně,“ uvedla Connorová a vyzvala k tažení za omezení pijáctví, které by zahrnulo nejen všechny typy konzumentů alkoholu.

Salmonela nově v roli léku?

Jiná zpráva kolem tématu nádorová onemocnění přišla mezitím ze Spojených států: vědci tam oznámili, že proti rakovině vyzkoušeli geneticky upravené bakterie salmonely.

Ty totiž vylučují protinádorovou látku, jež vede k likvidaci zasažené buňky – jde o protein AHL, který při dosažení určité koncentrace v tkáni vyvolává samolikvidaci buněk postižených zhoubným bujením.

Bakterie se dají nasadit přímo do nádorů, jak uvádí odborný časopis Nature, který zveřejnil studii týmu z University of California San Diego a z Massachusetts Institute of Technology v americké Cambridgi o modifikované salmonele.

Anketa
Jak často konzumujete alkohol?
Každý den
26 %
Párkrát za týden
21.3 %
Maximálně jednou týdně
6 %
Párkrát do měsíce
7.1 %
Nárazově, málo
23.6 %
Nekonzumuji
16 %
Celkem hlasovalo 11534 čtenářů.