Srážka černých děr vydá za bilion Sluncí

Právo, mcm

Dosud vědci soudili, že srážky černých děr se odehrávají pod příkrovem temnoty, protože tyto masivní vesmírné objekty jsou pro lidské oko neviditelné. Nyní však podle časopisu Physical Review Letters tým amerických astronomů tvrdí, že zachytili spojení dvou černých děr doprovázené mohutným proudem světla, který byl jasnější než bilion Sluncí.

Foto: Novinky/Reuters

Černá díra. Ilustrační foto

Observatoř Ligo, která sleduje gravitační vlny, zachytila loni stopy fúze dvou černých děr. Patřil k nim i mohutný záblesk. „Vzplanutí je pravděpodobně výsledkem sloučení černých děr,“ řekl podle listu The Guardian Matthew Graham, profesor astronomie na Kalifornském technologickém institutu a hlavní autor studie.

„Jsme si tím jisti na 99,9 procenta,“ upřesnila spoluautorka studie Saavik Fordová ze City University v New Yorku.

V naší Galaxii existuje 36 civilizací, tvrdí astrofyzici

Podle autorů studie se spojení obou černých děr odehrálo v blízkosti další supermasivní černé díry, která má průměr srovnatelný se vzdáleností Země od Slunce.

Ve srovnání s ní byly obě fúzující černé díry pouhými drobečky. Každá z nich měla podobné rozměry jako území Prahy. Dohromady však v sobě skrývaly hmotu o váze asi 150 Sluncí.

Na obloze začíná úřadovat nejjasnější kometa za posledních 13 let

„Tyto objekty se rojily jako rozzlobené včely kolem monstrózní královny včely ve středu,“ řekla Fordová.

Profesor Alberto Vecchio z britské University of Birmingham poznamenal, že nyní se čeká, jak vyzní detailní analýza záznamů této události z observatoře Ligo. „Pokud by se obě nezávislá pozorování překrývala, bylo by to něco opravdu velkolepého,“ řekl.