Sluneční skvrny ohlásily geomagnetickou bouři

Ve Španělsku zaznamenali skvrny na Slunci, informovovala agentura Reuters. Podle odborníků to v tomto případě znamená, že se k Zemi blíží geomagnetická bouře. Když to dovolí počasí, skvrny mohou být pozorovatelné i od nás. Konkrétně jedna velká může být vidět i očima, avšak samozřejmě je třeba využít nějaký filtr.

BEZ KOMENTÁŘE: Ve Španělsku zaznamenali skvrny na Slunci, na Zemi míří geomagnetická bouřeVideo: Reuters

V pondělí 11. října byly sluneční skvrny pozorovány z obce Aguimes na Kanárských ostrovech. Turisté pozorovali Slunce i např. z pevninského města Ronda ve španělské Andalusii.

Z těchto míst také pocházejí záběry na videu výše, které zprostředkovala agentura Reuters.

Bouře mohou obecně trvat i několik dní

Intenzita geomagnetické bouře má být pravděpodobně spíše mírná až středně silná, podle hodnocení amerického Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA) maximálně na úrovni 2 na pětistupňové škále, přičemž číslo 5 znamená nejextrémnější událost.

Magnetická bouře, v případě Země geomagnetická bouře, je narušení magnetického pole planety silným proudem nabitých částic unikajících vysokou rychlostí z hvězdy. Tento proud částic se uvolňuje při mohutných explozích žhavého plazmatu na povrchu Slunce při tzv. slunečních erupcích.

Španělský Národní geografický institut (IGN) doplnil, že geomagnetické bouře jakožto narušení magnetického pole Země mohou obecně trvat několik hodin až několik dní. Jsou způsobeny náhlým nárůstem částic emitovaných slunečními erupcemi, které dosáhnou magnetosféry a způsobují poruchy v magnetickém poli Země.

První snímky sondy Solar Orbiter: na Slunci planou „táborové ohně“

Sluneční erupce takto mohou ovlivnit polohovací systémy, navigační systémy či komunikační družice.

Skvrna větší než Země

Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd ČR pro Novinky potvrdil, že to, co je vidět na Slunci ve Španělsku, je vidět i u nás.

„Ta jedna skvrna je docela velká (dva až tři průměry Země), takže může být vidět i očima, samozřejmě přes filtr – svářečské sklo, brýle na zatmění Slunce, přes mlhu, při západu Slunce,“ zmínil.

Foto: Solar Dynamics Observatory, NASA - Goddard Space Flight Center

Aktuální snímek Slunce z tohoto týdne

„Ovšem nyní je zrovna ošklivo a velikost i kontrast skvrny se mohou rychle změnit,“ upozornil Suchan a dodal, že podstatná pro Zemi je případná erupční aktivita v té oblasti. A tu experti nepředpovídali velkou.

„Po dlouhém období slunečního minima, kdy téměř rok trvalo období bez jediné sluneční skvrny a Slunce bylo naprosto ‚čisté', se s nástupem sluneční aktivity v novém cyklu skvrny nejen začínají objevovat, ale vyskytují se i ve větších rozměrech. Sluneční skvrny jsou ale jen jakýmsi ukazatelem aktivity Slunce, pro Zemi jsou zásadní sluneční erupce,“ vysvětlil astronom dále pro Novinky.

Sluneční aktivita se zvýšila, jsou vidět skvrny i erupce

Loni v prosinci jsme psali, že se sluneční aktivita značně zvýšila, což znamenalo konec onoho dlouhého cyklu slunečního minima. Něco takového je vidět právě na výskytu slunečních skvrn. Na naší nejbližší hvězdě se i tehdy začaly objevovat také erupce.

Při pozorování Slunce ať už s dalekohledem, nebo bez je každopádně nezbytné se vždy chránit filtrem, což dostatečně zeslabí viditelné i neviditelné záření. „V opačném případě si můžete dočasně, nebo i trvale poškodit zrak,“ varoval již dříve Suchan.