Ostrá jídla prodlouží život, tvrdí vědci

Elixír života by se mohl skrývat v takových ingrediencích, jako jsou pálivé chilli papričky nebo kari. Ukazuje to rozsáhlá studie vědců provedená na vzorku zhruba půl miliónu osob, kterou publikoval vědecký časopis British Medical Journal. Při pravidelné konzumaci pikantních přísad a chilli papriček se podle nich snižuje riziko časného úmrtí až o 14 procent. Píše o tom italský deník Corriere della Sera.

Mezinárodní tým vědců koordinovaných Čínskou akademií lékařských věd soudí, že tento blahodárný účinek je zřejmě spojen s tím, že tyto ostré ingredience obsahují kapsaicin, který způsobuje pálení v ústech a využívá se i v lékařství, neboť tiší bolest a stimuluje srdce, vitamín C a další látky. Vědci zároveň zdůraznili, že je třeba ještě dalších výzkumů k tomu, aby mohla být "ostrá" dieta každému doporučována.

Studie zahrnovala 487 375 osob od třiceti do devětasedmdesáti let registrovaných u China Kadoorie Biobank v letech 2004 až 2008 a sledovaných po dobu asi sedmi let.

Všichni vyplňovali dotazník, kde odpovídali na otázky, jaký je jejich celkový zdravotní stav a fyzická kondice, zda konzumují pikantní pokrmy, červené maso, rostlinnou stravu a zda pijí alkohol. Ze studie byli vyloučeni ti, kdo prodělali rakovinu, srdeční choroby a infarkt, naopak do ní byl zahrnut možný vliv takových faktorů, jako je věk, stav, vzdělání a fyzická aktivita.

Vědci podle deníku Guardian dospěli k těmto závěrům: kdo jedl pikantní pokrmy jeden až dva dny v týdnu, tomu se riziko předčasného úmrtní snížilo o deset procent. Těm, kdo konzumovali pikantní jídla tři až šest dní v týdnu, hrozilo o 14 procent menší riziko úmrtí.

Menší nebezpečí úmrtí na rakovinu

Přímá úměrnost mezi tím, jak často tyto osoby jedly pikantní jídla, a rizikem úmrtí, byla stejná u mužů jako u žen a výrazněji se projevovala u těch, kdo pili alkohol.

Častou konzumaci pikantních pokrmů vědci rovněž spojují s menším nebezpečím úmrtí na rakovinu, ischemickou chorobu srdeční a dýchací potíže. V tomto případě se tento vliv projevoval více u žen.

Ti, kdo častěji pojídají pikantní pokrmy, dávali přednost čerstvé nebo sušené chilli papričce. Konzumace čerstvých chilli papriček je podle vědců zřejmě spojena s menším rizikem úmrtí na zhoubné nádory, ischemickou chorobu srdeční a cukrovku.

Experti jsou však zatím opatrní. Studie je podle nich pouze "pozorovací" a potřebuje prohloubit, aby bylo možno lidem radit ke změně jídelníčku. "Potřebujeme další výzkum, abychom mohli zjistit, zda je pikantní jídlo schopno přímo zlepšit zdravotní stav a snížit úmrtnost, nebo zda jde jen o vnější projev jiných faktorů zahrnujících stravovací návyky a životní styl," upřesnili vědci.

Anketa

Máte rádi ostrá jídla?
ano
93,7 %
ne
6,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1845 čtenářů.