O víkendu proletí blízko Země nově objevená planetka

Astronomové s napětím očekávají průlet planetky 2015 TB145 v blízkosti Země. Těleso má v průměru kolem 400 metrů. Zemi by měla minout v sobotu v podvečer středoevropského času. Astronomové z NASA jí přezdívají Velká dýně nebo také Halloweenský asteroid.

BEZ KOMENTÁŘE: Animace průletu asteroidu 2015 TB145 kolem ZeměVideo: Reuters

Planetka byla objevena 10. října teleskopem na Havajských ostrovech. „Při největším přiblížení mine Zemi ve vzdálenosti 480 tisíc kilometrů,” uvedl Paul Choldas z Centra pro výzkum blízkých objektů při NASA.

I když bude planetka poměrně blízko, bude vydávat jen slabé světlo a k jejímu pozorování bude potřeba alespoň malý hvězdářský dalekohled. V České republice bude pozorovatelná zhruba od 18 hodin asi 17 stupňů nad severozápadním obzorem v souhvězdí Velké medvědice.

Zásadní by neměla pro dění na Zemi či Měsíci být ani gravitační síla planetky. Vědci si od jejího průletu slibují především získání nových informací při objevech a rozlišování těles, která prolétají v blízkosti Země. Například stále upřesňují velikost, nejsou si jisti ani tím, zda ve skutečnosti nejde o nějaký typ komety.