Saturnův měsíc Rhea Foto: Profimedia.cz

Na Saturnovu měsíci Rhea byla objevena atmosféra

Druhý největší Saturnův měsíc Rhea má svoji atmosféru tvořenou kyslíkem a kysličníkem uhličitým, informovali vědci. Vrstva je však velmi malá a její hutnost je mnohokrát nižší, než má Země.

Saturnův měsíc Rhea Foto: Profimedia.cz
Na Saturnovu měsíci Rhea byla objevena atmosféra

Existence této exosféry potvrdila planetární sonda Cassini, která krouží kolem Saturnu a jeho měsíců. O objevu informoval magazín Science.

Kyslíkové exosféry již byly viděny u Jupiterových měsíců Europa a Ganymede. V systému Saturnu to však bylo zaznamenáno poprvé.

Vědec Ben Theolis a jeho kolegové říkají, že jemný povlak okolo měsíce Rhea je udržován vysokoenergickými částicemi, které dopadají na jeho ledový povrch.

„Tyto částice narážejí do hemisféry a lámou molekuly vody na povrchu,“ říká doktor Teolis ze Southwest Research Institute v San Antoniu.

Je to stále probíhající proces. Tak rychle, jak je vytvářen kyslík, energetický proces okolo měsíce bičuje molekuly O2 zpět do vesmíru.

Je také možné, že kysličník uhličitý byl vytvořen při procesech hluboko pod povrchem a CO2 pomalu uniká z měsíce.

Předchozí pokusy identifikovat exosféru měsíce Rhea za použití teleskopu ze Země a součástí sondy Cassini byly neúspěšné.