Kanaďané zachytili tajemné radiové vlny z kosmu

Novinky,

Kanadským astronomům se podařilo zaznamenat nové radiové vlny z hlubokého kosmického prostoru. Jednalo se o osm opakujících se signálů, detekovaných pomocí radioteleskopu CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment). Informovala o tom agentura Reuters s odkazem na odborný článek časopisu Astrophysical Journal Letters.

V Kanadě zachytili radiové vlny z kosmuVideo: Novinky/Reuters

Takovéto rychlé radiové záblesky ze vzdálených galaxií obvykle trvají jen několik milisekund, ale jsou schopny vydávat více energie než 500 milionů našich Sluncí.

Teleskop CHIME na observatoři Dominion Radio Astrophysical Observatory v Britské Kolumbii, který vlny odhalil, se skládá ze čtyř cylindrických reflektorů, z nichž každý je vybaven 256 anténami. Přístroj nepřetržitě, 24 hodin denně, skenuje jednotlivé body na obloze a pátrá po rychlých radiových záblescích.

Radioteleskop CHIME na kanadské observatoři

Již dříve jich tento radioteleskop objevil třináct, pouze jeden z nich se však tehdy opakoval – podle lednové zprávy stanice BBC přišel ze stejného zdroje vzdáleného 1,5 miliardy světelných let.

Vrhnou záblesky nové světlo na naše poznání?

Co se týká aktuálně detekovaných vln, vědci si zároveň všimli, že záblesky, které se opakovaly, měly tendenci vysílat delší signály než ty, které se neopakovaly.

Dané rychle se opakující záblesky tak mohou obrazně i doslova přinést nové světlo na původ radiových vln. Rovněž mohou pomoci objasnit, co přesně tyto signály způsobuje, a lépe je lokalizovat, věří zpráva v magazínu Astrophysical Journal Letters.

Může se vám hodit na Zboží.cz: