„Zábrana funguje psychologicky, protože vyplní celý prostor před řidičem. Nikdo nechce narazit do pomyslné zdi,“ uvedl Josef Pihera z Fakulty elektrotechnické ZČU, která na projektu spolupracuje s firmami Technofiber a Feremat Cybernetics.

Roleta je složena z vertikálních částečně perforovaných lamel vyrobených na bázi kompozitů. Po jejím spuštění se na ni kvůli zvýšení bezpečnosti promítá stopka nebo případně jiná varovná značka.

Zleva Lukáš Ferkl z Feramat Cybernetics a Josef Pihera z FEL ZČU

Zleva Lukáš Ferkl z Feramat Cybernetics a Josef Pihera z FEL ZČU

FOTO: ZČU

„I kdybyste lamelami náhodou projeli, jejich materiál je koncipovaný tak, že vám auto víceméně vyleští,“ řekl Právu Pihera. „Pokud by to bylo při větší rychlosti, lamely se utrhnou, ale velká část jich zůstane a bude varovat další řidiče,“ doplnil.

Lamely jsou uložené v kazetě, která vystačí na polovinu jízdního pruhu a v případě poškození ji lze vyměnit. Jedna by neměla stát více než půl miliónu korun. Zatím je na světě prototyp.

Tak by vypadaly zábrany u vjezdu do dálničního tunelu Valík na obchvatu Plzně.

Tak by vypadaly zábrany u vjezdu do dálničního tunelu Valík na obchvatu Plzně.

FOTO: ZČU

Inspirovali se v Sydney

„Nyní se musí provést certifikace, testy, které prokážou, že systém obstojí za každého počasí,“ sdělil Josef Komárek ze společnosti Technofiber.

„Už předběžně jednáme s firmami, které pro státní organizace zajišťují zabezpečení vjezdů do tunelů. Někteří jejich provozovatelé už prototyp viděli a zaujal je,“ uvedl Komárek, podle něhož by stejný systém případně mohl zvýšit bezpečnost i na železničních přejezdech.

Ovládání uzávěry tunelu

Ovládání uzávěry tunelu

FOTO: ZČU

Piherův tým se inspiroval v australském Sydney, kde tunelový portál opticky uzavírá stěna z vodní mlhy, na niž se promítá značka Stop.

„V našich klimatických podmínkách je to nepoužitelné, protože hrozí zamrznutí vody,“ doplnil Pihera.