Jamasaki opustil školu v 15 letech a začal svou kariéru jako tesař. Později se živil jako prodejce ojetých aut. Nyní je jeho cílem být podnikatelem, který vytvořil společnost, jejíž životnost bude stovky let.

„Náš materiál bude hrát aktivní úlohu na mnoha místech, protože svět čelí růstu populace a nedostatku vody,” řekl Jamasaki agentuře Bloomberg.

Výroba tuny běžného papíru vyžaduje 100 tun vody. Papír Limex od firmy TBM se vyrábí bez vody. Místo 20 stromů se při výrobě použije méně než tuna vápence a také 200 kilogramů polyolefinů, tedy polymerů vyrobených z jednoduchého olefinu.

TBM vznikla před pěti lety. Nedávno získala od svého dosavadního podporovatele jednu miliardu jenů (200,7 miliónu Kč) a jejím cílem je vstup na burzu do roku 2020. Hlavní část příjmů firmy pochází z vizitek. Její verze všudypřítomného společníka podnikatele má uhlazený povrch, jako by byl laminovaný, a je mnohem obtížnější ji přetrhnout nebo ohnout než v případě běžné papírové vizitky. Papír firmy TBM je tak trvanlivý a odolný proti vlhkosti, že se na něj dá psát i pod vodou, a firma nedávno podepsala dohodu o výrobě jídelníčků pro více než 400 sushi restaurací v Japonsku provozovaných firmou Sushiro Global Holdings.

Inspiraci našel v Evropě

Inspirací pro Jamasakiho byla dovolená v Evropě, kdy viděl architekturu stojící stovky let. Hledal proto projekt, který by mu umožnil zanechat podobný odkaz. V roce 2008 narazil na papír vyrobený z kamene na Tchaj-wanu a rozhodl se vytvořit vlastní technologii.

Komerční výrobu zahájil v červnu 2016 v závodě v Mijagi, v jedné z oblastí zničených japonským zemětřesením v roce 2011. Začátky však byly podle Jamasakiho těžké.

„Závod se otevřel v únoru 2015, ale až do června nadcházejícího roku jsme neměli na prodej ani vizitky. Celou tu dobu jsme platili za suroviny, elektřinu, vypláceli mzdy. Ale když jsem udělali první vizitku, ze které se při doteku nesmazal inkoust, všichni byli ohromeni,” prohlásil.

Cílem Jamaskiho je přeměnit do roku 2035 svou společnost v podnik s příjmy jeden bilión jenů. Plánuje také provozovat stovky i více továren po celém světě v oblastech bohatých na vápenec a chudých na vodu, jako Maroko a Kalifornie. Cesta před ním je však dlouhá. TBM má v současnosti 80 zaměstnanců a letos očekává příjmy kolem jedné miliardy jenů. To je zlomek tržeb předních japonských producentů papíru.