„Jsme rádi, že se plán na lodní tunel konečně zhmotní,” uvedl ministr. Dodal, že doba cesty mezi norskými městy v oblasti se podstatně sníží.

Na projekt se dlouho nedostávaly finance. Cena tunelu se odhaduje na 2,7 miliardy norských korun (7,83 miliardy Kč) a práce na něm budou trvat tři až čtyři roky. S jejich zahájením se počítá nejdříve v roce 2019.

Inženýři budou muset odstřelit odhadem osm miliónů tun horniny.

Moře v oblasti se obávali už Vikingové

Severní moře bývá v okolí poloostrova Stad často rozbouřené a nemálo lodí musí před vyplutím na volné moře čekat, než se utiší. Věděli to už Vikingové, a třebaže to byli výborní mořeplavci, své lodě raději v těch místech přepravovali z jednoho fjordu do druhého po souši.

Vizualizace prvního námořního tunelu

Vizualizace prvního námořního tunelu

FOTO: Profimedia.cz

Jinde ve světě už existují tunely pro nákladní říční čluny, například na francouzském vodním díle Canal du Midi. Ovšem norský námořní tunel pojme jako první lodě až do výtlaku 16 tisíc tun.

Budou jej využívat i lodě pověstného „pobřežního expresu” Bergen-Kirkenes spojující jih a sever Norska.