Aktuální průzkum ukázal, že deváťáci mají dva týdny před podáním přihlášek na střední školy jasno v tom, kam povedou jejich kroky po ukončení povinné školní docházky.

Pouze jednu přihlášku podá čtvrtina deváťáků.

Tři čtvrtiny z nich mají v plánu podat alespoň jednu přihlášku na maturitní obor, 65 procent žáků devátých tříd pak zvažuje pouze maturitní obory.

Část přijatých se nezapíše

„Vzhledem k tomu, že učební obory jsou často vnímány jako tzv. záchranné kruhy, může nastat situace, ve které učiliště obdrží dostatečný počet přihlášek, avšak velká část uchazečů se nemusí na školu zapsat,“ konstatuje datová analytička společnosti Než zazvoní Aneta Košíková.

Výsledky průzkumu ukazují, že deváťáci se nejčastěji rozhodují mezi dvěma školami. Pouze jednu přihlášku podá čtvrtina budoucích středoškoláků.

„Většina škol tak má pouze poloviční šanci na usednutí žáků do svých lavic. Obdržení přihlášky ještě neznamená, že má škola vyhráno – může se stát, že učební obor se 100 přihlášenými a přijatými se ani neotevře, jelikož 90 z nich bylo přijato také na obor s maturitou,“ dodává Košíková.

Soupeření škol

Je otázka, jak do dané situace promluví povinná maturita z matematiky. Od jara roku 2022 z ní budou muset maturovat i studenti středních odborných škol, výjimku budou mít umělecké, zdravotnické a sociální obory. [celá zpráva]

Ačkoli 95 procent deváťáků má v plánu pokračovat ve studiu, v českém prostředí je na středních školách podle České školní inspekce o třetinu více míst než uchazečů. Střední školy tak mezi sebou soupeří o každého žáka, přičemž jsou nuceny využívat marketingových technik známých z komerčního prostředí.

Studie s názvem Deváťáci před odevzdáním přihlášek se zúčastnily základní školy ze všech krajů ČR. Dotazování probíhalo online formou začátkem února. Studie je součástí dlouhodobé výzkumné činnosti společnosti Než zazvoní v oblasti základního a středního školství.

Společnost od roku 2011 pomáhá vedoucím pracovníkům středních škol s propagací a marketingem. Zaměřuje se na proces náboru na střední školy, poskytuje poradenství, výzkumy a školení marketingu středních škol.