Hlavní obsah
Eliška Junková, vítězka závoda z roku 1927. Foto: Archiv autora a bugatticlubu.cz

Závod o pohár Elišky Junkové doplní letos výstava a slavnostní defilé na zámku Dobříš

Poprvé se jel v roce 1908, podruhé v roce 1911 a potřetí v roce 1913. A tradice automobilového závodu do vrchu ze Zbraslavi do Jíloviště u Prahy trvá dodnes. Letos se o pohár Elišky Junkové pojede v sobotu 5. září. Oproti minulým rokům se ho zúčastní pouze historická vozidla a pokračovat bude i v neděli.

Eliška Junková, vítězka závoda z roku 1927. Foto: Archiv autora a bugatticlubu.cz
Závod o pohár Elišky Junkové doplní letos výstava a slavnostní defilé na zámku Dobříš

„Tradiční motoristické klání se s výjimkou válečné přestávky konalo pravidelně do roku 1931, v dubnu 1929 dokonce jako zahajovací podnik mistrovství Evropy. Ve třicátých letech se závody začaly jezdit na nově budovaných okruzích a závod ztratil na popularitě. V roce 1968 se ho podařilo vzkřísit Veteran Car Clubu Praha, který jej pořádá dodnes. Letos se pojede již 48. ročník,“ říká pořadatel Jakub Stauch o závodu, který se jezdí na počest automobilové závodnice, která klání jako první žena v roce 1926 ovládla.

Podle jeho informací se tradiční automobilové skvosty z dvacátých a třicátých let ze zářijového závodu postupně vytrácely, nahrazovala je mladší vozidla tzv. youngtimery ze šedesátých a sedmdesátých let. „Tato skutečnost celý podnik dost deklasovala, a proto se letos pojede Zbraslav - Jíloviště v trochu jiném duchu.  Zapsaná mohou být pouze vozidla vyrobená do roku 1939,“ informuje Stauch.

Původní trať protnula rychlostní silnice

Původní trasa závodu vedla od Zbraslavského náměstí  na tzv. Cukrovou horu, později byl cíl prodloužen až do Jíloviště. Tam se vozidla shromáždila a společně jela druhé kolo po stejné trati do Zbraslavi. „Jezdila se dvě kola na čas, tedy co nejrychleji,“ sděluje Stauch. V současnosti je původní trať předělena od Horních Baní silnicí R4, závod se tak musel zkrátit na úsek Zbraslav – Baně, kde se vozidla otáčí. Druhé kolo jedou po rychlostní silnici přes spodní odbočku na Lipence zpět na Zbraslavské náměstí. „Kvůli bezpečnosti se nyní jezdí na pravidelnost, úkolem je zajet obě kola s nejmenší časovou odlišností a rychlostí maximálně 50 kilometrů za hodinu,“ dodává pořadatel. 

Motoristická akce pokračuje letos poprvé také v neděli 6. září, kdy účastníci zavzpomínají na jeden z nejstarších a dnes již zapomenutých závodů Zbraslav – Řídká – Jíloviště, který se jel poprvé v roce 1903. „Konal se i v letech 1910, 1912 a 1913. Po válce závod probíhal jen do roku 1920. V žádné ze zúčastněných obcí se bohužel nenašla jediná zmínka o této soutěži, závod řadíme jako druhé nejstarší motoristické klání v monarchii,“ uvádí Stauch. Ani trasa tohoto historického závodu nepovede po své původní trati, předpokládaných šedesát vozidel se tak projede ze Zbraslavi do Jíloviště.

Na zdejším fotbalovém hřišti bude nainstalována výstava fotografií Elišky Junkové a v odpoledních hodinách vyjedou jednotlivé posádky na cestu přes Klínec a Líšnici do Řitky. „Konvoj bude pokračovat dále přes Mníšek až na nádvoří zámku Dobříš, kde se na závěr uskuteční výstava vozidel a obrazů malíře Václav Zapadlíka. Zajímavostí také je, že starosta obce Voznice povolil pro závod výjimečně otevřít závory na dnes již uzavřené silnici Andělské schody,“ dodává Jakub Stauch. Víkendovou akci slavnostně zakončí kolem 17. hodiny závěrečné defilé.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků