Hlavní obsah
Nejatraktivnějším pokusem v mechanice bylo jednoznačně Blackburnovo kyvadlo, které díky písku vykreslovalo zajímavé obrazce. Foto: Beáta Sklářová

Zábavná mechanika pro teenagery, lov na mamuta a chytré technologie ve výuce

Jarní akce Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity pokračují v nastoleném trendu přibližovat vědu prostřednictvím popularizačních a vzdělávacích akcí a to nejen pro motivaci dětí jít studovat přírodovědné obory, ale vzdělávat v nových trendech i budoucí učitele přírodovědných oborů.

Nejatraktivnějším pokusem v mechanice bylo jednoznačně Blackburnovo kyvadlo, které díky písku vykreslovalo zajímavé obrazce. Foto: Beáta Sklářová
Zábavná mechanika pro teenagery, lov na mamuta a chytré technologie ve výuce

Katedra fyziky uspořádala na začátku března další semináře pro středoškoláky, tentokrát z oblasti mechaniky. Řešila se nejen klasická nakloněná rovina, ale také kmitavý pohyb.

Po úvodním měření pokusů počítačem, které tolik zábavy nepřináší, ožili žáci při demonstraci různých kyvadel a hrátek s ladičkami. Nejprve se seznámili s Foucaultovým kyvadlem, které představuje důležitý experiment potvrzující otáčení planety Země kolem své osy.

Pak jim bylo předvedeno, co všechno umí Blackburnovo kyvadlo, pomocí něhož lze zviditelnit tzv. Lissajousovy obrazce, které vznikají při skládání dvou kolmých kmitů. Tyto esteticky velice zajímavé křivky vykresluje kyvadlo díky písku. Následovala spřažená kyvadla, u nichž dochází mezi kyvadly k přenosu energie. A nakonec se rozvlnil Machův vlnostroj, který je představován řadou kuliček, z nichž každá je zavěšena na dvou závěsech a představují tak soustavu kyvadel, která se kývají všechny ve stejném směru. Různým nastavením směru kyvu lze demonstrovat příčné i podélné vlnění.

Poslední část teorie sestávala z pokusů s ladičkami včetně počítačového měření tónů ladičky či jiného zvuku. Nakonec si každý mohl vyzkoušet z předvedených pokusů, co chtěl. 

Přírodovědecká fakulta uspořádala také přednášku s tajemným názvem Na mamuta. Šlo o akci pro budoucí učitele, na které předával své poznatky z praxe na ostravském gymnáziu středoškolský profesor Martin Vonášek. Vysvětlil posluchačům svůj inovátorský přístup ve výuce žáků, kdy se děti učí přemýšlet, myslet v návaznostech, tvořit a spolupracovat na úkolech tak, aby se při tom nejen učily a zdokonalovaly, ale i bavily a využívaly lépe svých schopností a dovedností. Každý žák pak díky upgrade znalostí neustále „apgrejduje“ sám sebe. 

Katedra informatiky pozvala naše studenty učitelství informatiky na praktickou ukázku SMART technologií ve výuce na Střední školu stavební a dřevozpracující v Ostravě – Zábřehu do učebny výpočetní techniky se SMART technologiemi. Tyto chytré technologie umí vytvořit kompletní řešení pro digitální třídu s vyřešeným propojením jednotlivých komponent, ovládáním a řízením pro učitele a jednotným komunikačním rozhraním.

Skupinovou práci žáků, při níž výsledky a závěry zpracovávají elektronicky na přenosném netbooku, učitel prezentuje zobrazením displeje studentského počítače. Má přitom možnost ovládat studentské počítače na dotykové ploše tabule. Budoucí učitelé se tak zavčasu seznamují s „uměním“ používat nové pomůcky ve výuce, a to nejen z pohledu technického, ale i metodického. Zapojování chytrých technologií do vzdělávání je skvělá věc, ale je třeba je umět taky efektivně využívat v návaznosti na přípravu výuky pro interaktivní vzdělávání žáků. 

Akce byly realizovány v rámci projektu OPVK „Svět vědy - záhadný i zábavný“ (registrační číslo projektu CZ.1.07/2.3.00/35.0053), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků