Mandelstein Foto: Petr Hejna

Romantické skalní vyhlídky nabízí rakouská strana Novohradských hor

Nejen atraktivní vrcholová místa s rozhledem, ale i četné kamenné útvary, nejdeme jen doslova pár kilometrů za hranicemi. Charakter lesních cest, vedoucích kolem kamenných seskupení i solitérů výrazně připomíná naši šumavskou Medvědí stezku.

Hned čtyři kilometry od přechodu Nové Hrady, cestou na historicky významnou Weitru, leží vesnice Heinrichs bei Weitra. Zde je nutno na křižovatce uprostřed vsi odbočit doleva, a buď ponechat auto u kostela a kosek dojít pěšky, nebo zaparkovat přímo pod lesem po pravé straně silnice, kde začíná krátký značený málo známý okruh kolem útvarů Brotlaibstein, Schalenstein, Rutschstein a Frauenschuh.

Cestou zpátky pokračujeme rovně přes křižovatku na Harbach a po zhruba kilometru narazíme na kapli Johana Tanzera (Tanzer Kapelle), připomínající třicetiletou válku. Dále pokračujeme uvedeným směrem k vyhlídce Mandelstein, ukazatel na skalní útvar Hut doporučuji ignorovat, prakticky, kromě místy na zemi v porostu těžko dohledatelných obarvených kamenů, je „cesta“ prakticky neznačená a vedoucí přímo proti vrstevnici zarostlou a těžce schůdnou pasekou, plnou pařezů, kamenů, borůvčí a náletových dřevin.

Dále za ostrou serpentinou leží po levé straně silnice nepřehlédnutelné parkoviště, proti němu odpočinkový altán a informační tabule, pochopitelně i v jazyce českém. Odtud vstupní branou již vede pozvolná cesta lesem k nádherné, ani ne kilometr vzdálené vyhlídce Mandelstein.

Necelých 200 metrů před dosažením cíle je možno volit buď přímou, již více kamenitou, cestu kolem kaple, vystavěné na památku poválečného odsunu v roce 1945. Z vrcholu této hory (874 m n. m.) je vidět krásně na Nové Hrady, Borovany, Trhové Sviny, Dobrou i Hojnou vodu, rybník Žár, příhraniční vsi i věže Temelína.

Okružní stezka vede pod úpatím skály a prochází skalní branou Mandelsteintor, poutníka zavede opět ke kapli, a dál již kolem kříže zmíněnou kratší cestou k plošině s výhledem. Je zde k dispozici dalekohled, a to zdarma, kromě dřevěného můstku zde najdeme praktickou masivní předsunutou kovovou konstrukci z roku 2013.

Pohodlná cesta po vrstevnici z parkoviště protilehlým směrem zavede po pár desítkách metrů ke kamenným útvarům Schöpsteine a Sonnensteine, stejně nenáročně pokračuje až na zmíněný Hut.

Najdeme zde, stejně jako ve většině skalních útvarů, i kameny s miskovitými prohlubněmi, často i sloužících jako miniaturní jezírka.

Vyhlídky především na rakouskou krajinu umožňuje Nebelstein (1017 m n. m.), vzdálený zhruba 10 km od Mandelsteinu za Lauterbachem. Ještě pozvolnější a kratší cesta z parkoviště vede kolem restaurace, z vrcholu s křížem a skalní kapličkou se naskýtá kruhový rozhled.

Dobře vidět je nedaleká Weitra, v dáli pak třeba klášter Zwettl, ale i naše Kleť, hraniční Třístoličník nebo část Třeboňské pánve. Dalekohled zde již je na mince, kovová plošina je ze všech stran opatřena fotografiemi krajiny s popisky míst, která jsou z daného směru vidět. Zajímavostí je, že na úbočí hory pramení řeka Černá.

Kdo se již nasytil skal a chce se vrátit domů, kratší cesta do vlasti vede přes přechod Horní Stropnice – Šejby, kde zanedlouho je možno navštívit na našem území například Hojnou a Dobrou Vodu.