Romantické skalní vyhlídky nabízí rakouská strana Novohradských hor

Novinky, Petr Hejna

Nejen atraktivní vrcholová místa s rozhledem, ale i četné kamenné útvary, nejdeme jen doslova pár kilometrů za hranicemi. Charakter lesních cest, vedoucích kolem kamenných seskupení i solitérů výrazně připomíná naši šumavskou Medvědí stezku.

Foto: Petr Hejna

Mandelstein

Hned čtyři kilometry od přechodu Nové Hrady, cestou na historicky významnou Weitru, leží vesnice Heinrichs bei Weitra. Zde je nutno na křižovatce uprostřed vsi odbočit doleva, a buď ponechat auto u kostela a kosek dojít pěšky, nebo zaparkovat přímo pod lesem po pravé straně silnice, kde začíná krátký značený málo známý okruh kolem útvarů Brotlaibstein, Schalenstein, Rutschstein a Frauenschuh.

Cestou zpátky pokračujeme rovně přes křižovatku na Harbach a po zhruba kilometru narazíme na kapli Johana Tanzera (Tanzer Kapelle), připomínající třicetiletou válku. Dále pokračujeme uvedeným směrem k vyhlídce Mandelstein, ukazatel na skalní útvar Hut doporučuji ignorovat, prakticky, kromě místy na zemi v porostu těžko dohledatelných obarvených kamenů, je „cesta“ prakticky neznačená a vedoucí přímo proti vrstevnici zarostlou a těžce schůdnou pasekou, plnou pařezů, kamenů, borůvčí a náletových dřevin.

Dále za ostrou serpentinou leží po levé straně silnice nepřehlédnutelné parkoviště, proti němu odpočinkový altán a informační tabule, pochopitelně i v jazyce českém. Odtud vstupní branou již vede pozvolná cesta lesem k nádherné, ani ne kilometr vzdálené vyhlídce Mandelstein.

Necelých 200 metrů před dosažením cíle je možno volit buď přímou, již více kamenitou, cestu kolem kaple, vystavěné na památku poválečného odsunu v roce 1945. Z vrcholu této hory (874 m n. m.) je vidět krásně na Nové Hrady, Borovany, Trhové Sviny, Dobrou i Hojnou vodu, rybník Žár, příhraniční vsi i věže Temelína.

Okružní stezka vede pod úpatím skály a prochází skalní branou Mandelsteintor, poutníka zavede opět ke kapli, a dál již kolem kříže zmíněnou kratší cestou k plošině s výhledem. Je zde k dispozici dalekohled, a to zdarma, kromě dřevěného můstku zde najdeme praktickou masivní předsunutou kovovou konstrukci z roku 2013.

Pohodlná cesta po vrstevnici z parkoviště protilehlým směrem zavede po pár desítkách metrů ke kamenným útvarům Schöpsteine a Sonnensteine, stejně nenáročně pokračuje až na zmíněný Hut.

Najdeme zde, stejně jako ve většině skalních útvarů, i kameny s miskovitými prohlubněmi, často i sloužících jako miniaturní jezírka.

Vyhlídky především na rakouskou krajinu umožňuje Nebelstein (1017 m n. m.), vzdálený zhruba 10 km od Mandelsteinu za Lauterbachem. Ještě pozvolnější a kratší cesta z parkoviště vede kolem restaurace, z vrcholu s křížem a skalní kapličkou se naskýtá kruhový rozhled.

Dobře vidět je nedaleká Weitra, v dáli pak třeba klášter Zwettl, ale i naše Kleť, hraniční Třístoličník nebo část Třeboňské pánve. Dalekohled zde již je na mince, kovová plošina je ze všech stran opatřena fotografiemi krajiny s popisky míst, která jsou z daného směru vidět. Zajímavostí je, že na úbočí hory pramení řeka Černá.

Kdo se již nasytil skal a chce se vrátit domů, kratší cesta do vlasti vede přes přechod Horní Stropnice – Šejby, kde zanedlouho je možno navštívit na našem území například Hojnou a Dobrou Vodu.