Hlavní obsah
Když na scéně objevil koncertní mistr České filharmonie, houslista Josef Špaček, většina posluchačů zatajila dech. Foto: Vojtěch Podstavek

Ovace a "Bravo!" pro houslistu Josefa Špačka a Barocco sempre giognane na festivalu F. L. Věka

Festival F. L. Věka zamířil v sobotu 23. září poprvé ve své sedmileté historii do Přepych. V tamním kostele sv. Prokopa se představil koncertní mistr České filharmonie, houslista Josef Špaček spolu s pardubickým komorním souborem Barocco sempre giovane. A byla to premiéra s velkým P.

Když na scéně objevil koncertní mistr České filharmonie, houslista Josef Špaček, většina posluchačů zatajila dech. Foto: Vojtěch Podstavek
Ovace a "Bravo!" pro houslistu Josefa Špačka a Barocco sempre giognane na festivalu F. L. Věka

Na úvod poděkovali Luboš Řehák, zástupce hlavního pořadatele MAS POHODA venkova a umělecký ředitel festivalu Pavel Svoboda starostce Přepych Zdeňce Seidelové, která nejen že velice podporuje kulturu v obci, ale v neposlední řadě také organizuje záchranu varhan v kostele sv. Prokopa, a předali jí grafický pamětní list jako poděkování organizátorů festivalu F. L. Věka.

Pak už patřilo slovo hudbě v tom nejlepším provedení. Na úvod zaznělo Capriccio e moll op. 81 č. 3 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a potlesk pro pardubický soubor Barocco sempre giovane přišel vzápětí.

Poté se na scéně objevil koncertní mistr České filharmonie – houslista Josef Špaček a většina posluchačů zatajila dech. Rondo A dur pro housle a smyčce D. 438 od Franze Schuberta bylo velkým zážitkem pro všechny, kteří zaplnili kostel v Přepychách.

Koncert pokračoval suitou Z časů Holbergových pro smyčcový orchestr op. 40 Edvarda Hagerupa Griega a Barocco sempre giovane během skladby opět dokázalo, proč se řadí mezi naprostou špičku ve svém oboru a proč je vyhledávaným souborem pro mnoho významných sólistů z domova i ze zahraničí.

Vrcholem festivalové premiéry v Přepychách se stalo Čtvero ročních dob pro housle a smyčcový orchestr argentinského skladatele Ástora Piazzolly, který tvořil před koncem minulého tisíciletí, v němž se znovu představil vynikající Josef Špaček. Zážitek z provedení skladby umocňovala možnost sledovat, jakou radost hudba Josefu Špačkovi dělá, jak očním kontaktem spolupracuje se členy souboru, jak mistrně ovládá svůj vzácný nástroj a s jakou lehkostí zvládái ty nejnáročnější pasáže.

Ovace vestoje a "Bravo!" byly jaksi „samozřejmým“ zakončením tohoto naprosto mimořádného koncertu, který ohodnotily například učitelky Základní umělecké školy v Dobrušce Daniela Štěpánová a Anna Vrbová příměrem „nadpozemská hudba“, a většina posluchačů se s nimi jistě shodovala.  

Na závěr proto dejme slovo největší hvězdě premiéry festivalu F. L. Věka v Přepychách, houslistovi Josefu Špačkovi. Na tuto přehlídku se vrátil po pěti letech, a tak nejprve vzpomněl, co - pro něj zásadního - se během této doby událo: „Před pěti lety jsem v podstatě začínal u České filharmonie. Uplynulo pět let a řekl bych, že ze mě je v pozici koncertního mistra při České filharmonii takový „starý bard“. A co se ještě za tu dobu změnilo? Přírůstek do rodiny. Máme jednoroční dcerku. Jinak to neskutečně uteklo.“

A jak odpověděl na otázku, zda považuje za důležité, aby krásná hudba ve špičkovém provedení zněla díky podobným projektům, jakým je již sedm let festival F. L. Věka, i v malých obcích a regionech?  

„Ano, opravdu si to myslím. Je nesmírně důležité vyvézt hudbu z velkých měst právě do těchto menších regionů, kde lidé nemají k hudbě tak snadný přístup. Myslím si, že je to hlavně naše zodpovědnost, opravdu často vyjíždět a rozšiřovat povědomí o tom, co děláme – o tom krásném umění, které máme možnost vytvářet.“ 

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků