Hlavní obsah
Zelený veterán nezapřel, že patří do kategorie "kachen". Foto: Stanislava Dvořáková

Majitelé legendárních citroënů měli sraz na Andrlově chlumu

V neděli 15. května na Andrlově chlumu uskutečnili majitelé legendárních vozidel Citroën 2CV "KACHNA" 1. regionální setkání v letošním roce.

Zelený veterán nezapřel, že patří do kategorie "kachen". Foto: Stanislava Dvořáková
Majitelé legendárních citroënů měli sraz na Andrlově chlumu

Krátce po 10. hodině se na mlhou zahalený Andrlův chlum začali sjíždět majitelé veteránů Citroën 2CV, známých pod názvem KACHNA. První dorazil z Ústí nad Orlicí, další z Vysokého Mýta, Letohradu a ze Žamberka. Rok výroby jejich veteránů byl 1982 až 1987. Jako poslední dorazil majitel nejstarší "kachničky" z roku 1970, a to až od Náchoda.

I když se parkoviště postupně zaplňovalo dalšími auty, byli to již pouze návštěvníci, kteří se přijeli na veterány podívat. Zájem odpovídal věhlasu těchto autíček i přesto, že starší modely z let 1948-1969 zastoupeny nebyly. Na malém počtu veteránů se podepsalo počasí, ale i tak se bylo na co dívat.

Nejstarší prototyp veterána z roku 1939 "ošklivé kačátko" s karosérií z vlnitého plechu s jediným světlometem, startovaný pouze klikou, lze vidět jen na fotografiích, protože se ve světě zachoval jen ve třech kusech. 

Sériová výroba 2CV byla zahájena v roce 1948 a jednalo se o vůz se vzduchem chlazeným čtyřtaktním motorem s malými nároky na údržbu. Tři klíče, šroubovák, kladivo a kleště stačily na rozebrání celého auta. Navíc měkké pérování dokázalo překonat i ty nejrozbitější poválečné cesty. A právě toto odpružení, se kterým se vůz při jízdě na nerovnostech naklání ze strany na stranu, zapříčinilo pojmenování "kachna". 

Během 42 let výroby došlo převážně jen na kosmetické úpravy. V 60. a 70. letech byl oblíbeným vozidlem studentů a hippies a později legendou, k níž přispěla svou ďábelskou jízdou i jeptiška ze slavné filmové série o četníkovi ze Saint-Tropez. Za více než 40 let se tak "kachen" objevilo na silnicích bezmála čtyři miiliony.

Přestože poslední vůz sjel z linky 27. července 1990, obrovský zájem sběratelů dává "kachně" naději na život věčný.

O tom všem se přesvědčili nadšení sběratelé a obdivovatelé na Andrlově chlumu. "Kachničky" se odtud vydaly na projížďku přes Ústí nad Orlicí do zhruba 20 kilometrů vzdáleného Letohradu, kde příjemné setkání bylo ukončeno.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků