Hlavní obsah
Dan Přibáň (vpravo), jeho žlutý Egu a dodavatelé nářadí. Foto: Dana Ehlová

Kufr nářadí byl pro žluté trabanty na cestách kolem zeměkoule naprosto zásadní věc

Na konci srpna se vrátily žluté trabanty Dana Přibáně a celý česko-slovensko-polský tým z poslední velké cesty, jejíž 17 237 km dlouhá trasa symbolicky uzavřela kruh kolem zeměkoule. V pátek 11. října „pózoval“ žlutý Egu v areálu zámku Skalka v kraji pod Orlickými horami. A vůbec to nebyla náhoda.

Dan Přibáň (vpravo), jeho žlutý Egu a dodavatelé nářadí. Foto: Dana Ehlová
Kufr nářadí byl pro žluté trabanty na cestách kolem zeměkoule naprosto zásadní věc

Nejprve však připomeňme, že Velká cesta domů, jak svou poslední výpravu posádka žlutého cirkusu nazvala, začala na jihu Indie mezi palmami města Kochi, aby pak projela celý barvitý subkontinent až na sever do magického města Váránasí.

Dál pokračovali do Nepálu a podhůří Himaláje, kde trabanty pokořily rekord dvoutaktního auta a vyjely do výšky přes 5300 metrů nad mořem. S vypětím všech sil překonali cestovatelé hory mystického malého Tibetu v Ladaku a probojovali se až na hranice Pákistánu, kde se ukázalo, že nic není tak zlé, jak to vypadá v televizi. Čína nechtěně umožnila členům výpravy nahlédnout za kulisy. Její západní část je ponořila do technokratické diktatury jak ze sci-fi. Pak s úlevou vjeli mezi kyrgyzské jurty, aby konečně v uzbeckém Samarkandu dokončili cestu kolem světa.

„Cíl byl dojet do Samarkandu a tím objet svět. Bereme to jako poslední trabantí výpravu, protože nám víceméně došly kontinenty,“ vtipně poznamenal Dan Přibáň, autor celé trabantí koncepce, s tím, že právě Samarkand byl nejvýchodnějším bodem jejich první cesty v roce 2007. Od té doby žluté trabanty projely Afriku, Jižní Ameriku i Austrálii a jihovýchodní Asii, a když se do města vrátily z východu, kruh se uzavřel.

Co však přivedlo Dana Přibáně a jeho „Egouše“, jak lichotí svému trabantu, na východ Čech?

„Je to vlastně zajímavý příběh se spoustou náhod. S našimi žlutými trabanty jsme od roku 2007 projeli celý na svět a na naší minulé cestě nám vykradli auto. Kromě notebooků nám ukradli bednu nářadí, kterou jsme vozili léta letoucí. Zjistili jsme, že sehnat kvalitní nářadí je docela problém. Na našich cestách totiž dostává pořádně zabrat, používá se půl roku v podstatě každý den a často velmi neurvalým způsobem, na který není ani určené. Obcházeli jsme spoustu obchodů, až jsme se dostali na nářadí Proteco,“ poznamenal Dan Přibáň během návštěvy areálu zámku Skalka, kde sídlí stejnojmenná česká firma, a pokračoval: „Oni byli schopni nám dodat nářadí, které vypadalo, že to přežije, a teď se ukázalo, že to opravdu přežilo. Takže vše vzniklo velkou náhodou a velkou z nouze ctností, jsem vlastně za to moc rád.“

Spojení žlutého trabantího cirkusu, který se narodil v české hlavě, s českou značkou se ukázalo jako šťastná volba. „Často jsme odkázaní právě jen na ten kufr s nářadím. Často jsme „v prkvančicích“, kde si nic nepůjčíte. Stejně tak nemůžete čekat, že přijede odtahovka a zachrání vás. Pro nás je proto kufr nářadí naprosto zásadní věc,“ vylíčil barvitě Dan Přibáň. 

Zejména pány a kluky bude určitě zajímat, co všechno je potřeba mít v kufru, aby se jakákoliv závada na tak pozoruhodné cestě vyřešila.

„Všechno. To byl také důvod, proč jsme vzali nářadí od Proteca. Používáme fakt všechno, co se hodí na auto. Hodně jsme řešili, abychom měli nářadí, které využijeme. Na našich cestách se postupem času z každého nástroje stává kladivo, a proto je potřeba, aby nářadí bylo opravdu bytelné. Jsem rád, že se ukázalo, že nářadí z Proteca to vydrží. Nápor na nástroje je při našich cestách mnohdy větší než při používání ve standardním dílenském režimu, navíc se pohybuje v extrémních podmínkách,“ uzavřel Dan Přibáň a na kapotě Egouše začal podepisovat fotky z velké cesty. 

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků