Hlavní obsah
Třetina vozového parku zlínské MHD je vybavena klimatizací. Foto: DSZO

Klimatizace ve vozidlech zlínské MHD zpříjemňuje zákazníkům cestování

Počet klimatizovaných vozidel MHD ve vozovém parku Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO) se v porovnání s loňským letním obdobím zvýšil o sedm. Vozidla s klimatizací prostoru pro cestující tak tvoří více než třetinu vozového parku.

Třetina vozového parku zlínské MHD je vybavena klimatizací. Foto: DSZO
Klimatizace ve vozidlech zlínské MHD zpříjemňuje zákazníkům cestování

„V horkých dnech upřednostňujeme nasazování klimatizovaných vozidel, aby bylo cestování v MHD pro naše zákazníky co nejpříjemnější. I do budoucna proto hodláme při obnově vozového parku pořizovat nové trolejbusy a autobusy s klimatizací, i když je jejich provoz o něco dražší. Kultura cestování a co nejpříjemnější prostředí ve vozidlech MHD je však jednou z našich dlouhodobých priorit,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.

„Od loňského léta přibylo do vozového parku DSZO sedm nových trolejbusů, všechny s klimatizací. Současný stav je 24 klimatizovaných trolejbusů a 16 klimatizovaných autobusů. To je už více než třetina vozového parku a přes polovinu z počtu vozů, které vypravujeme na linky v pracovních dnech,“ vyjmenoval tiskový mluvčí společnosti Vojtěch Cekota.

Klimatizované vozy se objevují na všech linkách ve Zlíně i Otrokovicích a nejnovější vozidla s klimatizací vypravuje DSZO během dnů s vysokými teplotami vzduchu na linky přednostně. Ve víkendovém provozu může představovat nasazení klimatizovaných vozidel až sto procent u autobusů a 84 procent u trolejbusů.

První klimatizované autobusy se objevily na linkách DSZO ve Zlíně a Otrokovicích v roce 2012, V Česku tehdy ještě téměř žádný městský dopravní podnik klimatizované vozy neprovozoval. Nyní je situace značně odlišná, neboť klimatizované autobusy i trolejbusy doplňují vozové parky ve více městech a přestávají být výjimkou.

„Ve Zlíně a Otrokovicích máme určitý náskok, takže podíl klimatizovaných vozů na linkách je u nás ve srovnání s ostatními českými dopravními podniky asi největší,“ poznamenal Josef Kocháň.

„Klimatizace se ve vozidlech zapíná, když venkovní teplota vzduchu dosáhne 26–27 stupňů Celsia. Předtím bývá výhodnější provětrávat vozidlo proudem vzduchu z otevřených okének. Dříve než řidič klimatizaci zapne, musí dojet na některou konečnou stanici a všechna okna pozavírat. Jinak by klimatizace nebyla účinná,“ upřesnil tiskový mluvčí.

„Prosíme proto cestující, aby s tím počítali a neotvírali u těchto vozů okénka, když je klimatizace v provozu,“ upozornil hlavní dispečer DSZO Josef Polách.

Trolejbus nebo autobus s klimatizační jednotkou má jednak vyšší pořizovací náklady, jednak je dražší jeho provoz. Při zapnuté klimatizaci se zvyšuje spotřeba elektřiny či nafty klimatizovaného vozidla. Kromě toho musí pracovníci v dílnách klimatizaci také pravidelně diagnostikovat, čistit, dezinfikovat výměník tepla, doplňovat chladicí médium, udržovat vše v bezvadném stavu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků