Hlavní obsah
Foto: AČR

Cvičné proudové letouny L-39 Albatros po více než roce opět brázdí nebe

Třináctiměsíční půst náměšťských vojenských pilotů skončil. Zahájením provozu na albatrosech od 30. ledna pokračuje výcvik příslušníků 222. letky 22. základny letectva, který byl zastaven 16. prosince 2010 po nehodě jedné z devětatřicítek. Aero L-39 Albatros havaroval u Třebíče kvůli technické závadě.

Foto: AČR
Cvičné proudové letouny L-39 Albatros po více než roce opět brázdí nebe

Výcvik na L-39 byl zastaven 16. prosince 2010 po letecké nehodě. "Ve 14.42 hodin došlo u Biskupic na Třebíčsku k vysazení motoru u jedné z devětatřicítek. Piloti navedli stroj do neobydlené oblasti a katapultovali se," říká zástupce velitele náměšťské základny Miroslav Svoboda.  

Za příčinu havárie letounu vyšetřovatelé označili  titanový požár v prostoru vysokotlaké turbíny kompresoru motoru. Na základě této skutečnosti byl pozastaven letecký výcvik na L-39 do doby,  než dojde k výměně motorů AI-25TL.

V loňském roce bylo nakoupeno pět nových motorů. U náměšťské 223. letky oprav letecké techniky byly čtyři z nich namontovány do letounů a provedly se s nimi kontrolní zálety. "Albatrosy lze provozovat nejméně do roku 2016, pátý motor je veden jako náhradní. V současné době se na L-39 rozlétávají instruktoři, kteří následně zahájí intenzivní výcvik s mladými piloty. Pro letošní rok máme na devětatřicítky přidělený nálet tisíc hodin,“ dodává Svoboda.

Znovuobnovení výcviku na albatrosech je radostnou zprávou především pro piloty. „Třináctiměsíční čekání nebylo nic příjemného. Od pozastavení provozu L-39 máme značný deficit v náletu hodin. Za loňský rok to činí zhruba dva a půl tisíce letových hodin. Nejmladší piloti by měli letos nalétat přibližně osmdesát hodin. To je nezbytné minimum k tomu, co je třeba podle stanovené osnovy cvičit,“ konstatuje velitel letky Antonín Horčička.

L-39 Albatros

Letoun L-39 Albatros je jednomotorový dvoumístný proudový cvičný letoun, navržený primárně pro základní a pokračovací výcvik, včetně nácviku zasažení cíle, sekundárně pro lehké bojové úkoly. První let L-39 se uskutečnil v roce 1968 a od té doby Aero Vodochody  vyrobilo více než 2900 kusů několika verzí tohoto úspěšného typu. 

Letouny L-39 Albatros používají vzdušné síly 25 zemí světa, přičemž největším odběratelem byl bývalý Sovětský svaz, kde skončilo 2080 z 2843 vyrobených letadel. Je také velmi oblíben soukromými piloty, zejména v USA.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků