„Nejdůležitější věcí na výměně dárků je to, že tím dokazujete druhému, že ho opravdu znáte a že o něj máte skutečný zájem,“ vysvětluje doktor Ryan Howell z San Francisco State University. Dlouhá léta se zabývá významem dárků v psychologii a řeší především mýtus, že hodnotný neznamená drahý.

Dárkem máme druhému vyjádřit, že ho dobře známe a víme, co má rád a co se mu líbí. Není většího zklamání, když partner po letech soužití nadělí druhému něco, co je v rozporu se vkusem obdarovaného.

Dalším problémem u darujícího je, že neuvažuje nad praktičností dárku. Někdy má pocit, že musí dát obdarovanému to, co považuje sám za nejlepší dárek. Přitom lepší je dát něco, co možná není nejsenzačnější, ale co obdarovaný nejvíc využije. Čili nedáváme to, co dát chceme, ale dáváme to, co druhý potřebuje.

Vědci z Harvardovy univerzity také prokázali, že existuje vztah mezi dobročinností a štěstím. Čím více lidé darují druhým, tím jsou šťastnější. A čím jsou šťastnější, tím více darují na dobročinnost. Darovat na charitu ve jménu blízké osoby udělá radost trojnásobnou. Tomu, kdo daruje charitě ve jménu blízkého, blízkému, který má pocit, že pomohl dobročinným účelům, i obdarovanému, který patří mezi jakkoli v životě znevýhodněné.

Kompromis a vlastní přičinění

Výborným tipem jsou dnes také osobně vyrobené dárky. Nejsou většinou nijak levnou záležitostí, člověk na jejich výrobu musí pořídit suroviny, které někdy vyjdou více než hotový produkt ze supermarketu. Ale osobně vyrobený dárek dává druhému jasně najevo, že darujícímu stojí za to investovat vlastní čas a úsilí víc než jen vběhnout do ochodu a během pár vteřin koupit hotový produkt.

Zvláště při nakupování pro děti dnes člověk bojuje s tím, aby si zachoval zdravý rozum. Na jedné straně je touha nebýt konzumním strojem, který podléhá jen diktátu spotřeby, na druhé straně je dítě, které nechápe zcela, proč nemá vše co jeho vrstevníci. Ideálním řešením je vždy kompromis.

Zlatým pravidlem pro obdarovávání, shodují se psychologové z celého světa, je nadělování zážitků místo věcí. Nic neudělá takovou radost a nemá tak dlouhodobý efekt jako darování zážitku. Nicméně darovat zážitek je lepší spíš u osob, které jsou nám emočně velmi blízké. U známých a vzdálených přátel naopak podobné dary často budí rozpaky.