Hlavní obsah

Štefan Švec: Stálá expozice rohlíků

Právo, Štefan Švec, SALON

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Taky chodíte nakupovat do galerie? Nemyslím nakupovat obrazy. Nakupovat rohlíky! Mají je v Galerii Harfa, v Galerii Fénix, v Galeriích Vaňkovka, Myšák a v dalších reprezentativních síních.

Foto: Petr Horník, Právo

Štefan Švec

Článek

Umění prý ztrácí hodnotu a měřítka. Kdeže. Nikdy nemělo takový kredit jako dneska. Největší podnikatelé, nejbohatší firmy ho napodobují a snaží se mu přiblížit. Půjčují si z něj výjimečnost.

Kdysi se obchodníkům znelíbilo tísnit se v obchodech. Vsadili na velikost, na prostor, na nekonečný výběr. Přišly supermarkety, po nich hypermarkety, megamarkety, makra a gigasporty. Na teramarkety už nedošlo, marketérům se ty starořecké předpony začaly plést.

Navíc byly čím dál nebezpečnější – zavřít maličký supermarketek, který dneska už působí jako dřív koloniál, je legrace. Když vám ale nechodí lidi do petacentra v Butovicích, je to průšvih. Bylo třeba najít jiný zdroj prestiže než delší a ještě delší řady regálů. Ejhle – v umění bylo exkluzivity pořád dost. Z nákupních center se staly galerie, arkády, paláce a palladia. Židle a almary se začaly prodávat v ateliérech, prodejny šminek organizovaly happeningy. Po světě se – nejspíš z Barrandova – rozletěla studia: kuchyňská studia, designová studia, studia zdravého spánku… Koupit si mikrovlnku ve studiu je holt jiný pocit než koupit si mikrovlnku v prodejně s mikrovlnkami.

Korporátní jazyk se pro výpůjčky z umění přímo nadchl. Kde se objevil výraz jen vzdáleně upomínající na to, že by ho někdy mohl použít kurátor, tam skočila neviditelná ruka trhu a přivlastnila si ho. Tak nám firmy dál a dál nabízejí celou paletu výrobků, v horizontu dní, v rámci jarních slev, z hlediska prodeje geniálních. Umělci se mají co ohánět, aby jim nějaká nezobchodovaná slova vůbec zbyla. Naštěstí ještě existuje prostor, kde můžou neokoukané výrazy brát. Proto nám vznikla ArtBanka.

Reklama

Související témata:

Související články

Štefan Švec: Hop do nebe

Nebesa se nám poslední dobou mění v kartotéku. Alespoň podle nejrozšířenější mediální fráze pro funusy. Jen co umřel Jiří Raška, už mu lidé posílali pozdravy...

Štefan Švec: Pojistka na blbost

Ženy, které rodí doma, by nemělo chránit veřejné zdravotní pojištění. Tvrdil to nedávno poslanec Boris Šťastný – mimochodem původní profesí lékař. Horolezci...

Výběr článků

Načítám