Hlavní obsah
Štefan Švec Foto: Petr Horník, Právo

Taky chodíte nakupovat do galerie? Nemyslím nakupovat obrazy. Nakupovat rohlíky! Mají je v Galerii Harfa, v Galerii Fénix, v Galeriích Vaňkovka, Myšák a v dalších reprezentativních síních.

Štefan Švec Foto: Petr Horník, Právo
Štefan Švec: Stálá expozice rohlíků

Umění prý ztrácí hodnotu a měřítka. Kdeže. Nikdy nemělo takový kredit jako dneska. Největší podnikatelé, nejbohatší firmy ho napodobují a snaží se mu přiblížit. Půjčují si z něj výjimečnost.

Kdysi se obchodníkům znelíbilo tísnit se v obchodech. Vsadili na velikost, na prostor, na nekonečný výběr. Přišly supermarkety, po nich hypermarkety, megamarkety, makra a gigasporty. Na teramarkety už nedošlo, marketérům se ty starořecké předpony začaly plést.

Navíc byly čím dál nebezpečnější – zavřít maličký supermarketek, který dneska už působí jako dřív koloniál, je legrace. Když vám ale nechodí lidi do petacentra v Butovicích, je to průšvih. Bylo třeba najít jiný zdroj prestiže než delší a ještě delší řady regálů. Ejhle – v umění bylo exkluzivity pořád dost. Z nákupních center se staly galerie, arkády, paláce a palladia. Židle a almary se začaly prodávat v ateliérech, prodejny šminek organizovaly happeningy. Po světě se – nejspíš z Barrandova – rozletěla studia: kuchyňská studia, designová studia, studia zdravého spánku… Koupit si mikrovlnku ve studiu je holt jiný pocit než koupit si mikrovlnku v prodejně s mikrovlnkami.

Korporátní jazyk se pro výpůjčky z umění přímo nadchl. Kde se objevil výraz jen vzdáleně upomínající na to, že by ho někdy mohl použít kurátor, tam skočila neviditelná ruka trhu a přivlastnila si ho. Tak nám firmy dál a dál nabízejí celou paletu výrobků, v horizontu dní, v rámci jarních slev, z hlediska prodeje geniálních. Umělci se mají co ohánět, aby jim nějaká nezobchodovaná slova vůbec zbyla. Naštěstí ještě existuje prostor, kde můžou neokoukané výrazy brát. Proto nám vznikla ArtBanka.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků