Hlavní obsah

Trumf Pražského jara: Brendel a budapešťský orchestr

Právo, vla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Finišující festival Pražské jaro předkládá v posledním týdnu jeden trumf za druhým - středeční recitál v beznadějně vyprodaném Rudolfinu k nám přivedl po letech klavíristu Alfreda Brendela, ve Smetanově síni ukazovali na dvou koncertech Maďaři (Budapešťský festivalový orchestr), jak se má hrát jejich slavný krajan Béla Bartók.

Článek

Třiasedmdesátiletý Rakušan Brendel není jen jedním z největších klavíristů 20. století, ale je navíc náš rodák - narodil se v Loučné nad Desnou, která mu před koncertem udělila čestné občanství. Je známý maximalista a jeho podání Mozarta, Schumanna, Schuberta a Haydna svou interpretační jistotou (vše zpaměti) a s nádhernou tónovou kulturou doslova zvedalo ze sedadel - ovace ve stoje plného sálu a nádherné přídavky (Liszt a Bach) zakončily večer patřící k vrcholům festivalu.

Budapešťský festivalový orchestr rovněž nebyl u nás poprvé, ale tak, jak ho připravil jeho šéfdirigent a zakladatel Iván Fischer, jsme ho snad ještě zahrát neslyšeli. Zejména první koncert, který zakončil neuvěřitelně expresívním podáním Bartókova Podivuhodného mandarína, doslova šokoval publikum. Předtím ještě oslnil Beethovenovým Koncertem pro klavír. č. 2 B dur s vynikajícím Američanem Richardem Goodem a Beethovenovou Symfonií č.8 F dur.

I jejich druhý koncert proběhl ve znamení dvou B - Goode opět exceloval Beethovenovým Koncertem č.3 c moll a zaujal i Bartókovými Maďarskými rolnickými písněmi a zejména Koncertem pro orchestr.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám