Hlavní obsah

RECENZE: V Mladé Boleslavi splývá Pecková s Mariou Callasovou

Právo, Radmila Hrdinová

Letos v březnu zemřelý americký scenárista a dramatik Terrence McNally napsal v roce 1995 hru Mistrovská lekce, v níž světová sopranistka Maria Callasová během veřejné mistrovské lekce adeptům operního zpěvu odhaluje své životní krize i svět operního umění. V české premiéře hry v roce 1997 v pražské Viole ztvárnila Marii Callasovou Eliška Balzerová.

Foto: Petr Našic

Dagmar Pecková (vpravo) jako Maria Callasová učí zpěv Sharon Grahamovou (Veronika Bajerová).

Článek

Umělecký šéf souboru a režisér inscenace Petr Mikeska měl skvělý nápad svěřit tuto postavu činohernímu debutu Dagmar Peckové, se vším rizikem její činoherní nezkušenosti. Kdo ale kdy viděl Peckovou na jevišti, ví, že její herectví nikdy neneslo ani stopu operáckých manýr, každá její postava byla vždy autenticky prožitá.

S Marií Callasovou ji pojí nejen osobní znalost operního prostředí, ale i energie, odvaha, razance až drsnost jevištního projevu. A navíc má i zdravý kritický odstup od operního světa. To vše se v jejím ztvárnění Marii Callasové spojilo do silného a sugestivního hereckého výkonu, v němž není ani stopy po činoherní nezkušenosti a kde divákovi obě postavy splývají v živou a jedinečnou bytost.

Tato Callasová už během svého vstupu na jeviště skrze hlediště naváže bezprostřední kontakt s diváky a živá komunikace s nimi je jednou z devíz představení. Pecková měla vždy v sobě ukrytou stopu klaunství, kterou zúročí třeba opakovaným zápasem s vysokou stoličkou, temperamentní gestikou i komediální nadsázkou. Zároveň je ale schopná i hlubšího ponoru do věrohodně prožitých temnějších stránek své postavy.

Její Callasová je sžíravě sarkastická, škodolibá, kapriciózní, nesnesitelná i zábavná. Stále jako by částí své osobnosti stála na operní scéně, což podporuje i režie a scénografie. Ale zároveň umí shodit situaci i sebe, vypointovat vtip a vytvořit velkou komediální scénu z výuky studentů.

Ty ztvárňují v Boleslavi činoherci, kteří sice nemají operní hlasy, ale zato dokážou s Peckovou živě rozehrát jednotlivé situace a prozradit leccos o sobě i o divadle samém. V současné krizové době zazní až mrazivě jedna z posledních vět Callasové o tom, že svět tu bude i bez nás (operních zpěváků), ale my jsme ho udělali hezčím.

O boleslavské Mistrovské lekci to naprosto platí. Dagmar Pecková svým osobnostním vkladem i herectvím udělala z McNallyho textu jedinečnou událost.

Terrence McNally: Mistrovská lekce
Režie Petr Mikeska, dramaturgie Lenka Smrčková, výprava Agnieszka Pátá-Oldak. Premiéra 11. září v Městském divadle Mladá Boleslav (psáno z reprízy 7. 10. 2020)

Hodnocení 90 %

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám