RECENZE: Thriller z osady amišů bez záhad

Právo, Štěpánka Zenklová

V izolované amišské komunitě na newyorském venkově je nalezena mrtvá mladá dívka. Okolnosti jejího úmrtí vyvolávají řadu pochybností, policejní vyšetřování však vázne kvůli nespolupráci obyvatel osady. Šerif proto požádá o pomoc policejní náčelnici Kate Burkholderovou, která v podobném amišském společenství vyrostla. Může se proto do prostředí snadno infiltrovat.

Kniha americké autorky Lindy Castillo V moci zla je v pořadí osmá z její série s náčelnicí Burkholderovou a jako všechny předchozí se pyšní podtitulem Některá tajemství amišů jsou příliš děsivá na to, aby byla odhalena.

Problémem knihy je především fakt, že zde žádná velká tajemství k odhalení nejsou. Pachatel je jasný prakticky od počátku a logické očekávání čtenáře, že věci budou nakonec úplně jinak, se nenaplní. Dokonce i pachatelův motiv je ještě banálnější, než by čtenář vyvozoval.

Také avizovaná zeď mlčení v amišské osadě dostává s příchodem nové neznámé členky na frak. Náčelnici pod falešnou identitou ovdovělé amišky stačí k rozvázání jazyků prosté amišské šaty, dokonalá pensylvánská němčina a znalost zvyků komunity. Osadnice se jí svěřují jak na běžícím páse od prvního dne pobytu. A co hůř, i hlavní podezřelý odkryje karty tak rychle a nesmyslně, že to hraničí s nebetyčnou hloupostí.

Příběh je také značně rozvláčný, zejména v první polovině. Pořád se opakují dialogy na stejné téma. Náčelnice si něco v duchu promyslí a potom vše odvypráví partnerovi a ještě nadřízenému. Někdy to až vypadá, že autorka chtěla slabý a krátký děj našlehat na požadovaný počet stran.

Lindě Castillo se nedá upřít spisovatelská zručnost, píše lehce a nekomplikovaně. Je to styl vhodný pro oddechové a rychlé čtení. Daří se jí také vykreslit ponurou atmosféru osady a okolní zimní přírody stejně jako vygradovat napětí při několika úprcích náčelnice. Mrazení v zádech ale sráží skutečnost, že policistka se do akcí žene tak po hlavě a riskantně, že nezbývá než pochybovat i o její inteligenci.

Linda Castillo: V moci zla
Moba, překlad: Lenka Faltejsková, 316 stran, 312 Kč

Hodnocení 40 %