RECENZE: O lásce i nelásce mateřské

Právo, František Cinger

Výpověď matky, stále žádoucí čtyřicátnice, je tématem románu Jany Jiráskové s názvem Zbláznila ses?. Onen výkřik i otazník patří vzplanutí ženy se čtyřmi dětmi, z toho jednou dospělou dcerou i dalšími volněji vychovávanými potomky, k Filipovi, o němž se čtenář sice moc nedozví, nicméně má být o dost mladší než hlavní hrdinka.

Obal knižní novinky.

Autorka povídkových knih pojednávajících o spletitosti dnešního života, a to nejen o vztahu partnerském, se rozhodla vypovědět příběh ženy, jež se ocitla v několika konfliktech. Tím hlavním není ani tak bývalý manžel, ale spíš matka. Kategorická, kritizující, přitom sama mající dost vlastních hříchů. Nicméně její ruce sepnuté k modlitbě jsou vždy připravené.

Čtenář dostane možnost projít s hlavní hrdinkou a vypravěčkou v jedné osobě období od jara do podzimu, kdy se ukáže, že se svou mladou láskou otěhotněla. Formou reportážních záběrů může po minutách sledovat aktuální děj a zároveň si číst vzpomínky na vztah k matce, k otci, sledovat zpětně (nebo i s jistou dávkou fantazie?) peripetie života, které může prožít každý, komu je minimálně oněch čtyřicet let.

Jirásková umně splétá hrdinčiny dialogy s dětmi, s přítelkyní, prožívající měnící se vztah s mužem, zakotveným v prvním manželství. Do toho zní plno naznačených otázek, na které je třeba hledat odpovědi během celého textu. Vztah dcery a matky bývá málokdy bezproblémový, snad i proto, při vší matčině nelítostnosti k dceřině nové lásce, se těžko může vzdát vlastních představ o budoucnosti dítěte, nyní však už dospělého člověka. S vlastní odpovědností ke svým potomkům. Možná i proto je román působivým obrazem touhy začít nový život, byť člověka do minulosti může stahovat koule prožitého.

Celkové hodnocení: 85%