Hlavní obsah
Fotograf Jaromír Krátký si na svých toulkách městem umí najít zajímavé momentky. Foto: Právo - Jan Šída

RECENZE: Mapování ulic s mobilem v ruce. V olomoucké Galerii U Mloka vystavuje fotograf Jaromír Krátký

Nezávislý fotograf Jaromír Krátký chápe fotografii jako zachycení toku času, a proto žádnou z nich dále nijak počítačově neupravuje. Jeho experiment s vizualitou pouličního života je zachycen na aktuální výstavě nazvané 6303i.

Fotograf Jaromír Krátký si na svých toulkách městem umí najít zajímavé momentky. Foto: Právo - Jan Šída
RECENZE: Mapování ulic s mobilem v ruce. V olomoucké Galerii U Mloka vystavuje fotograf Jaromír Krátký

Proč Krátký nazval expozici právě takto? Protože šifra 6303i je typové označení mobilního telefonu Nokia, se kterým všechny snímky vytvořil.

To, že si zvolil tento „primitivní fotopřístroj“, má své opodstatnění. Nutí ho totiž při tvůrčím procesu přemýšlet, zastavit se a vytvořit danou fotografii napoprvé. Musí se zkrátka soustředit na to, co chce zobrazit.

Krátký tak v praxi dokazuje, že fotografování nesouvisí s kvalitou aparátu, ale s kvalitou ducha a oka. Umělec se díky tomu stává vlastně glosátorem všeho zajímavého, co potká na své cestě. A to doslova. Co kdo kde poztrácel nebo zahodil, to Krátký mobilně zaznamenává. Upadlý květ na asfaltu, to je láska. Kostřička ptáka mezi kostkami dlažby, to je smrt.

Ve dvou obrazech Krátký obsáhl dva zásadní rozměry lidského života. Ale většina jeho děl má spíše reportážní charakter. Přivázaný pes u lavičky, polorozbořená fabrika, nahé figuríny v opuštěných výlohách působí jako každodenní zastaveníčka člověka v anonymním městě. Mobilní telefon a odcizené aglomerace, to jsou vlastně dva symboly současnosti.

Ale Jaromír Krátký má také osobitý smysl pro humor. Do středu jednoho sálu postavil židli s nápisem Židle pro kritika, na jejímž sedadle jsou připínáčky. Výstava tak vlastně kromě fotografií obsahuje i prostorový objekt, který se navíc dá takřka na vlastní kůži použít. To pak okolní obrázky dostanou najednou zcela jinou estetickou dimenzi.

Židle s připínáčky je jednak uměleckým artefaktem, zároveň i mučícím nástrojem pro nezodpovědného kritika.

Foto: Právo - Jan Šída

Olomoucká expozice ukazuje, že fotografie je dnes dostupná takřka pro všechny a že dobrý snímek může udělat i amatér, který se tomuto druhu umění běžně nevěnuje. Ovšem pouze v případě, pokud člověk odhalí v toku času ten správný moment a rychle tasí mobilní telefon z kapsy.

Jaromír Krátký tohle dokáže. Vystavené fotografie jsou toho důkazem.

Jaromír Krátký: 6303i
Galerie U Mloka, Olomouc, do 3. února

Celkové hodnocení: 70 %

 

 

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků