Hlavní obsah
Psychedelické plakáty zdobí především tvarová pestrost (That’s Blues Rock, 1970). Foto: katalog výstavy

RECENZE: Když byl rock’n’roll ještě rock’n’rollem

Každá generace má své mýty a báje, ve kterých se ráda identifikuje s danými hrdiny. Lidé, kteří zažili beatovou erupci v šedesátých letech minulého století a stáli přímo či nepřímo u zrodu rock’n’rollu, si tyto časy pamatují jako romantickou dobu svého mládí.

Psychedelické plakáty zdobí především tvarová pestrost (That’s Blues Rock, 1970). Foto: katalog výstavy
RECENZE: Když byl rock’n’roll ještě rock’n’rollem

Výstava Psychedelia v českobudějovickém Wortnerově domě prezentuje výše zmiňovanou idylickou dobu prvních tónů elektrických kytar z výtvarného hlediska. Expozici tvoří především plakáty rockových skupin, obaly desek nebo obálky hudebních magazínů. Najdeme na ní jak zahraniční exponáty, tak i exponáty československé provenience.

Pro našince je potěšitelné, že americký psychedelický plakát našel inspiraci také u malíře Alfonse Muchy.

Foto: Právo - Jan Šída

Hlavním poznávacím znakem všech děl je často až předimenzovaná barevnost. Jedovaté tóny a typické písmo, které působí jako tavené kalifornským sluncem, patří k nezaměnitelným znakům doby psychedelické.

Výtvarně sahají tvůrci těchto děl k secesnímu umění, surrealismu, místy také ke kubismu nebo fauvismu. Všechny vlivy však karikují komiksovou zkratkou či nadsázkou. Tvary jsou stejně jako v komiksu zdeformované a vše slouží především k co největší transparetnosti.

Symbol smrti, vyjádřený lebkou, lidská sexualita vysvětlená pomocí nahého ženského těla nebo odkazy k primitivním přírodním kultům představují témata, která malíři a grafici zasazují do kontur halucinogenní beatové doby.

The Beatles na plakátu Richarda Avedona vypadají hodně psychedelicky.

Foto: Právo - Jan Šída

Nakonec návštěvník získává pocit, že se mu rozšiřuje vědomí, a vnímá několik rovin dohromady a rozostřeně. K tomuto dojmu mu skvěle pomáhá psychedlická komora, kde duní hudba a blikají barevná světla. V takto navozené atmosféře se nám najednou zdá, že tvary plakátů na okolních zdech ztrácejí původní dimenze a linie začínají levitovat prostorem. Tudíž je nutné si položit otázku, jestli právě takto funguje lidská psychika po požití drogy lásky LSD.

Někdy si výtvarník vystačil jen s černou a bílou, jako u tohoto plakátu skupiny Grateful Dead.

Foto: Právo - Jan Šída

Když procházíme mezi dávno zašlými plakáty se jmény mnohdy již zcela zapomenutých skupin nebo interpretů, musí nás nutně napadnout, jestli každá generace má to štěstí a může být u něčeho tak velkého a nově vznikajícího, jako byl tehdy rock’n’roll. A co z toho všeho zbude pro lidi, co přijdou po nás.

Psychedelia
Wortnerův dům, Č. Budějovice, do 18. června

Celkové hodnocení: 90 %

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků