Hlavní obsah

Prodaná nevěsta dostala Hubičku od Dalibora v Divadle ABC

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Chcete si zapamatovat názvy všech oper Bedřicha Smetany? Potom tedy vězte, že Prodaná nevěsta dostala Hubičku od Dalibora u Čertovy stěny za Braniborů v Čechách, a to Tajemství zvěstovala Libuše Dvěma vdovám. Poprask na laguně je z toho všeho ovšem v ABC, nikoli ve Viole. Za správné určení titulu, který není Smetanův, si připište tři body.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Veronika Kubařová, Lenka Zbranková a Michal Slaný hrají herce Verču, Lenku a Michala.

Článek

Když je možné zahrát Souborné dílo Williama Shakespeara ve 120 minutách, proč bychom se netěšili z devíti Bedřichových oper (včetně nedokončené Violy) v necelých třech hodinách?! Dokázali to Jiří Janků s Petrem Svojtkou v Divadle ABC.

Vašek koktá jak Hamlet

Popravdě řečeno, kdyby ty národní klenoty semleli taky do dvou hodin, bylo by to tak akorát. Titul Bedřich Smetana: The Greatest Hits si vyzkoušeli už v kladenském divadle. Inovovali ovšem podstatně, takže je z toho nová česká premiéra.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Lenka Zbranková (Hostinská), Lucie Pernetová (dramaturgyně), nad nimi Zdeněk Vencl (Stařenka), Veronika Kubařová (Mařenka) a Veronika Gajerová (Libuše).

V ABC režisér Pavel Juřica, milovník divadelní machy, který navíc dbá, aby si všude střihnul také scénografii a kostýmy, začal vlastně studovat Hamleta. Už na něho do souboru angažoval hvězdného Zbignieva Kalinu.

Pražský magistrát je ovšem na kulturu lakomý skoro jako brněnský. Nikdo se pak proto nediví – ani kritici, když ředitel Jiří Klem rozhodne o změně: grant divadlu poskytla totiž nezodpovědná japonská vláda. Zkusmo o něj na ředitelův příkaz zažádala dramaturgyně Lucie Pernetová. Peněz řádově o dvě nuly víc, než na kulturu jak bobky trousí vláda rozpočtové odpovědnosti. Musí to ale být Smetanova opera.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Veronika Kubařová (Mařenka) a Roman Říčař (Dalibor).

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Veronika Kubařová (Mařenka) a Roman Říčař (Dalibor).

Po počátečním zděšení jdou činoherci Městských divadel pražských srdnatě do toho. Ještě než se představí v zemi vycházejícího slunce, včetně vystoupení v císařském paláci, mohou výsledek jejich nevídaného snažení, invence a pěveckého umu posoudit vlastenecky neúnavně zapálení Češi, diváci Vltavského povodí.

Smetanovy opery představí Janků se Svojtkou skutečně všechny. A když přeložím trendy titul doslova, nemusí znamenat jenom „velké hity“, ale také třeba „ohromné rány“. V jejich pojetí mají skutečně pěknou ránu Branibor (Michal Slaný), Dalibor (Roman Říčař), Stařenka (Zdeněk Vencl), Povaleč (Hanuš Bor) i Sabina (Kalina).

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Saša Hlas na jevišti jako by z oka vypadl Ivanovi.

Vím, jste zvědaví, jak si vede Mařenka. Inu jako Veronika Kubařová. Krásně. A Libuše, že ano. Věštecky přesně a velkolepě ji hraje zdatně pějící Veronika Gajerová… Uplatnění v komponistových idylkách najde nakonec i na Hamleta rovněž angažovaný šermíř Radim Kalvoda.

Nepřidají ani vorla

Velkou zásluhu na tom, že mnohé Smetanovy árie zní skutečně jako prvotřídní hity, mají ovšem na scéně všudypřítomný Saša Hlas, k nerozeznání od Ivana, a Jiří Janouch. Rockový háv svědčí dokonce i ukolébavkám z Hubičky.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Saša Hlas jako by z oka vypadl Ivanovi, a ten zase Bedřichu Smetanovi. v Pozadí Hanuš Bor jako Povaleč.

The Greatest Hits baví a jsou k popukání. Smáli se na nich i generálkoví důchodci, a to je co říct, to mi věřte. Dopadlo to v ABC náramně. Jenom v Divadle v Dlouhé muzicírují činoherci líp. Myslíte, že po tom úspěchu v Tokiu magistrát divadlu přidá? Naopak: Skrouhne je. Mají přece prachy od Japonců! Kosmopoliti nebezpeční.

Celkové hodnocení: 89%

Městská divadla pražská - Jiří Janků, Petr Svojtka: Bedřich Smetana - The Greatest Hits

Režie Petr Svojtka, dramaturgie Jiří Janků,

scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Kateřina Hájková,

hudba Bedřich Smetana, Ivan Hlas, Jiří Janouch,

hudební nastudování Milan Potoček,

choreografie Martin Pacek, šermy Karel Basák.

Česká premiéra 17. března, psáno z veřejné generálky 15. března 2012.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám