Hlavní obsah

Podzimní televizní novinky zatím ve znamení zločinu

Právo, Eva Vejdělková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Léto je za námi, televize skoncovaly s reprízami a nabídly první hrané novinky. Jenže na pestřejší nabídku si budou muset diváci počkat, protože od soboty do pondělí si mohou na třech největších celoplošných stanicích vybírat v hlavním vysílacím čase jen z dost monotematické nabídky.

Foto: Česká televize

Jiří Mádl jako kriminalista v seriálu Sever.

Článek

Všechny nové hrané tituly, které se s koncem prázdnin objevily na obrazovce, mají totiž jako společné téma zločin. Ať už jde o adaptaci německého seriálu Specialisté na Nově, který po letní pauze odstartoval premiérovým dílem už předešlé pondělí, tak o tři původní české seriály z produkce Novy, Primy a České televize, s nimiž se čekalo až na samý přelom srpna a září.

Skutečnou novinku přinesla tentokrát jen veřejnoprávní televize. V případě ostatních dvou stanic jde o seriálové návraty.

Zatímco Prima nasadila na sobotní večery druhou řadu Temného Kraje, Nova odstartovala v neděli už třetí sérii seriálu Policie Modrava. Divácky oblíbený titul scenáristy a režiséra Jaroslava Soukupa stále sází na osvědčené malebné obrázky Šumavy a domácky konejšivou atmosféru, ve kterých je i případ vraždy přirozenou součástí sousedské, venkovské drobnokresby.

Seriál má stavbou i provedením blízko k léty osvědčené žánrové produkci na německé straně šumavských hranic. Nicméně přízeň publika získává nejen díky tomu a líbivým panoramatům hor, ale i suverénně zvládnutým řemeslem. A po sobotním Temném Kraji vynikne o to víc.

Šestidílná veřejnoprávní minisérie Sever od režiséra Roberta Sedláčka, která příchod seriálové čtyřky včera završila, naznačuje vyšší ambice než úspěšně zdržet diváka u obrazovky. Zaprvé našla inspiraci ve skutečném případu, starém zhruba deset let, kdy v severočeských městech prorostl zločin přes podnikatelskou sféru do tamní politiky i řad policie, a zabývá se tudíž aktuálním, společensky závažným tématem. Zadruhé se tvůrci pokoušejí vedle klasických pátracích linek zároveň vytvořit psychologický portrét mladého muže, kterému se praktiky místních elit v dosavadním zaměstnání zajídají, ale po odchodu k policii se sotva může vyhnout tomu, aby se ho korupční systém nepokusil pohltit právě tam, kde se rozhoduje o „beztrestnosti“ mocných.

Pomalý způsob vyprávění i syrové záběry industriálního kraje sice nemohou nepřipomenout Pustinu z produkce HBO, ale to je asi tak vše, čím by si obě série mohly být blízké: jednak si samotný případ Severu žádá jinou formu žánru, která tolik nezdůrazňuje napětí a emoce, jednak je režiséru Sedláčkovi asi i bližší analytický odstup. A tak zatímco Modrava přináší diváckou jistotu, Severu se naopak podařilo vzbudit zvědavost, kam až se vypravěči podaří látku a diváka dovést.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám