Článek
V našem jazyce slovo past znamená nástrahu, která na nás číhá, a my do ní buď spadneme, nebo se dokážeme nebezpečí vyhnout. Ovšem v anglickém jazyce znamená toto slovo minulý čas (v mluvnici), minulost či to, co kdysi bývalo.
Příkladem Mainerova uměleckého přístupu je propátrávání nových výtvarných cest a hledání netuctových malířských rukopisů. Osciluje mezi na dřeň oholenou abstrakcí a klasickou figurativní tvorbou.
Dílo Čtverec (2019–2020) patří do té první kategorie. Plochu autor rozdělil na dvacet pět polí a v každém rozehrál hru různých barev i tvarů. Zblízka určitý kvadrant připomíná výseč z obrazů francouzských impresionistů zlatého věku.
Figurativní malbu na výstavě zastupuje především dvojice obrazů Král slunce I a II (2019–2020). Motivem obou je královský baldachýn, který symbolizuje nebesa, pod nimiž vládl francouzský monarcha Ludvík XIV. (panoval v sedmnáctém a osmnáctém století), jehož mottem bylo „Stát jsem já“.
Proto na obou obrazech shlíží jako dvojice očí coby věčné slunce z nebes. Jednak hledí sám na sebe a také na nahé milenky v lascivních polohách.
Levý roh bouře (2019–2020) oba výtvarné principy spojuje. Barevně si malíř vystačil s černou, šedou a špinavě bílou barvou. Stahující se mračna na temné obloze výhružně stojí nad cípem země. Na ní se nenápadně zjevují stíny lidských postav. Tušíme jen siluety a blížící se naplnění osudu.
Pokud byly na začátku článku zmiňovány významy slova past, je třeba uvést ještě jeden. Znamená také, že něco je na druhé straně. A Mainer dobře ví, že se tam lze dostat i pomocí jeho obrazů.
Může se vám hodit na Seznamu: