Hlavní obsah

Jiráskův Hronov: Náruč plná trní a urážek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Soubor Convivium při ZUŠ F. A. Šporka v Jaroměři a jeho vedoucí Jarka Holasová uvedli v minulosti na přehlídce amatérského divadla Jiráskův Hronov objevné loutkářské inscenace umně pracující s metaforou. To je hlavní devízou i jejich čistě činoherní Viktorky, kterou nadchli publikum letošního ročníku festivalu.

Foto: Ivo Mičkal

Karolína Novotná jako Viktorka ve stejnojmenné inscenaci souboru Convivium

Článek

Dvě řady diváků usazených v kruhu kolem hrací plochy, vymezené věncem z trnitého proutí, uprostřed malovaná truhla a na ní dívka pečlivě se strojící k muzice. Viktorka není historkou o bláznivé, ale nekonvenční dívce odhodlané žít svůj život po svém. Až ji osud dostihne v postavě černého vojáka, jehož fyzickou podobu zde zastupuje světlo neodbytného reflektoru a úžas ve Viktorčiných očích.

Další přesná metafora vedle trní, které dívka postupně bere do náruče a stele je kolem truhly, už ne Viktorka, ale její autorka Božena Němcová. Náruč plná trní, zraňující ruce i duši posílená o útočné repliky adresované oběma ženám z úst dalších pěti herců usazených v publiku a metajících po Viktorce i Boženě jedovaté obžaloby společnosti, která přece ví, jak má vypadat správná žena.

Inscenace nehledá spojení mezi Viktorkou a její autorkou násilně a banálně v životních souvislostech, ani v glorifikaci jejich utrpení, i když toho si obě prožívají dost a dost. Jsou tu vedle sebe postaveny dvě ženy, které nebyly dokonalé, ale měly odvahu naplnit svou touhu po svobodě navzdory posměškům a urážkám. Jejich obraz není nijak sentimentální, najde se v něm i prostor pro humor.

Když si Božena ostentativně zapálí viržinko a pár vteřin z něho labužnicky potáhne, anebo když Viktorka bere k tanci chasníky z publika, aby je po pár nemotorných krocích zklamaně odmítla, vypovídá to o obou postavách s vtipem, hravostí a nadsázkou víc než samotná slova. Včetně vztyčeného prostředníčku protagonistky odmítající tradiční pomník trpící spisovatelce, gesto, které dokonalou pointou uzavírá představení.

Promyšlené nakládání s prostorem, autentický herecký výkon Karolíny Novotné v dvojroli Viktorky a Boženy, skvělá práce s hlasem i omezeným hereckým výrazem všech členů chóru, to vše a mnohé další kvality skládají silnou emotivní a metaforickou inscenaci, která se řadí k vrcholům letošního Jiráskova Hronova.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám