Hlavní obsah

Český trh s hudbou loni ožil. Nejprodávanější je asi Klusovo album

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Český trh s hudbou loni po více než dekádě ožil. Uvedla to ve své zprávě česká pobočka Mezinárodní federace fonografického průmyslu IFPI. Podle ní se tržby z prodejů hudby meziročně zvýšily o čtyři procenta na 453 miliónů korun.

Foto: Právo - Petr Horník

Zpěvák Tomáš Klus

Článek

Příjmy z prodeje nahrávek členských firem IFPI se přitom meziročně zvýšily o sedm procent na 283 miliónů korun. Další část příjmů tvoří provozovací práva a takzvané sychro.

Pod termínem provozovací práva jsou příjmy hudebních vydavatelství vybírané kolektivním správcem Intergram. Synchro reprezentuje licenční příjmy z prodeje nahrávek do reklamy. Tento údaj přitom zahrnuje prodej fyzický i digitální.

Samotné digitální prodeje vyskočily dokonce o 46 procent a jejich podíl na celkových prodejích tvoří 36 procent. Příjmy z prodeje fyzických nosičů naopak meziročně klesly o sedm procent na 180 miliónů korun.

„Z výše uvedených údajů je zřejmé oživení lokálního trhu s hudbou, zásadním činitelem vzestupu hudebního průmyslu je pokračující strmý nárůst digitálních prodejů,“ uvedl pro ČTK Leoš Bednář z IFPI.

Zajímavé také je, že poprvé za období, kdy IFPI sestavuje statistické přehledy, se nahrávky zahraničních interpretů prodávaly lépe než nahrávky domácí, dodal Bednář.

Foto: Právo - Petr Horník

Odborníci se shodují v tom, že nejprodávanějším albem loňského roku bylo Proměnamě Tomáše Kluse.

Daří se gramodeskám, klesá prodej DVD

V rámci příjmů za digitální šíření nahrávek se loni nejvíce dařilo prodeji přes streamovací služby, jejichž prodej představuje 58 procent všech digitálních prodejů. Stažení bylo využito v 41 procentech prodejů a jedno procento připadá na jiné způsoby šíření digitální hudby.

Čeští uživatelé stále více využívají služby Spotify, Deezer, GooglePlay, YouTube a iTunes. Velký návrat zažívají gramofonové desky a naopak dál výrazně klesl prodej DVD.

„Vinylové desky, jejichž comeback naše členské firmy zaznamenaly, tvoří již sedm procent prodejů fyzických nosičů. Žádná významnější, především zahraniční, kapela či interpret nyní nevydá nové album, aniž by část nákladu byla na vinylových deskách,“ uvedla IFPI. Většinu, tedy 86 procent prodejů fyzických nosičů, tvoří nadále cédéčka.

Podle ČTK i odhadů odborníků sledujících český hudební trh bylo nejprodávanějším albem roku 2014 pravděpodobně Proměnamě písničkáře Tomáše Kluse. Deska byla podle informací Mezinárodní federace fonografického průmyslu loni celkem patnáctkrát na prvním a šestkrát na druhém místě prodejní hitparády. Oficiální prodeje za loňský rok ale IFPI nesdělila.

Relevantní v tomto směru je udělení ceny za nejprodávanější desku roku, která bude předána při vyhlašování Cen Anděl. To se letos uskuteční 16. dubna v Hudebním divadle Karlín v Praze v přímém přenosu České televize.

Prodej cédéček v Bontonladu je stejný

Největší česká prodejní síť s hudbou Bontonland hlásí, že v loňském roce prodala zhruba stejný počet cédéček jako předloni a rok předtím.

„Znamená to, že se pořád pohybuje na úrovni kolem 530 tisíc fyzických nosičů ročně a obratu kolem 150 miliónů korun. Nemohu tedy říct, že by z pohledu Bontonlandu došlo k propadu prodeje hudby,“ řekl Právu šéf Bontonlandu, hudební skladatel a producent Lešek Wronka.

Připomeňme si ještě prodejní čísla z předchozích několika let. V roce 2008 byly celkové tržby z prodeje hudby v České republice 746 miliónů korun. V následujícím roce klesly na 685 miliónů. V roce 2010 přišel další pokles na 540 miliónů Kč a v roce následujícím na 463 miliónů korun. Rok 2012 přinesl v tržbách z prodeje hudby u nás jen 440 miliónů a rekordně nízký byl rok 2013, kdy klesly na 436 miliónů korun.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám