Hlavní obsah
Režisér nového zpracování filmu Suspiria Luca Guadagnino a jeho herečka Dakota Johnsonová. Foto: Reuters

Benátské oživování hororů a westernů

V soutěži nejstaršího filmového festivalu v Benátkách zatím převažují historické snímky. Naštěstí ne všichni tvůrci se do minulosti dívají stylem dlouhé lekce dějepisu jako Mike Leigh, který přivezl dlouhé a upovídané drama Peterloo o masakru poklidné demonstrace za volební právo v Manchesteru roku 1819.

Režisér nového zpracování filmu Suspiria Luca Guadagnino a jeho herečka Dakota Johnsonová. Foto: Reuters
Benátské oživování hororů a westernů

Luca Guadagnino, proslavený gay romancí Dej mi své jméno, se vrátil ke svým oblíbeným herečkám Tildě Swintonové a Dakotě Johnsonové a přetočil titul Suspiria mistra italského hororu zvaného giallo Daria Argenta.

„Jsem prostě stalker velkých režisérů,” podotkl na tiskové konferenci a přidal historku z puberty, kdy jednou právě Argenta pozoroval nalepený na sklo restaurace v Palermu.

Děj své Suspirie ponechal v roce vzniku originálu 1977, přesadil ho ale do rozděleného Berlína, aby prohloubil historického konotace příběhu o nebezpečí mámivých klamů a masové hysterie. Horor o škole moderního tance vedené čarodějnickým spolkem ovlivnily i filmy Rainera Fassbindera o krutých a silných ženách a choreografie Piny Bauschové.

V minulosti se odehrává i novinka bratří Coenů Balada o Busteru Scruggsovi, za kterou stojí Netflix. „Společnosti ochotné financovat filmy mimo mainstream udržují artový film naživu,” okomentoval zapojení streamovacího webu Joel Coen.

Ethal a Joel Coenové v Benátkách.

Foto: Reuters

Kromě titulní balady, respektive cynického muzikálu o nelítostném pistolníkovi, tvoří film dalších pět povídek. Některé jsou zábavné, některé dojemné, slogan „Příběhy žijí věčně. Lidé ne“ naznačuje, co jiného kromě westernových atributů mají společné.

„Ty povídky jsme napsali během pětadvaceti let. Zajímalo nás, co se stane, když je dáme dohromady,” uvedl na tiskové konferenci Joel Coen. „Příběh o Buggsovi jsem četl asi v roce 2002. Vystihuje vlastně celou historii žánru, od časů zpívajícího kovboje po nástup kovbojů v černém v revizionistických westernech,” vysvětlil Tim Blake Nelson, představitel titulní postavy.

Western si pro svůj anglicky mluvený debut vybral i francouzský filmař Jacques Audiard (Prorok, Na dřeň). Bratři Sistersovi v něm sledují dva pistolníky na jejich poslední misi, stejně jako v knižní předloze od Patricka deWitta. „Má žena a já jsme dostali její rukopis ještě před vydáním a oslovili jsme Jacquese, jestli by ji nechtěl natočit,” vyprávěl John C. Reilly, jeden z producentů i herců.

Audiard, jenž preferuje krimi, na velmi vřele přijatý film ani nemyslel jako na western. „Nejsem velký znalec žánru. Klíčem příběhu je otázka, jak překonat násilí našich předků. Ta kniha je trochu i o dospívání. Hlavní hrdinové jsou sice dospělí muži, jejich mentální věk se ale zasekl ve dvanácti,” popsal režisér.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků