Euripidés napsal strhující příběh dcery řeckého krále Agamemnóna, jež má být podle věštby obětována bohyni Artemidě, aby mohli Řekové vyplout do Tróje potrestat únos krásné Heleny. Zobrazil krizi otce, který má rozhodnout o smrti své dcery, i matky Klytaiméstry, jež se nedokáže smířit s věštbou i smrtí nevinné Ifigenie. Režisér Martin Čičvák obsadil do trojice klíčových postav Sabinu Rojkovou (Ifigenie), Václava Vydru (Agamemnón) a Kateřinu Brožovou (Klytaiméstra).

Co se stalo s Ifigenií po skončení trojské války a kde ji bohyně Artemis místo smrtelné oběti ukryla před zraky jejích blízkých, líčí další Euripidova hra Ifigenie na Tauridě. Obě Euripidovy hry zhudebnil německý skladatel Christoph Willibald Gluck a operní podoba druhé z nich bude mít premiéru v neděli 18. února ve Slezském divadle v Opavě v nastudování dirigenta Vojtěcha Spurného a režiséra Libora Cukra.

Ve znamení opery se odehraje víkend i v dalších mimopražských divadlech. V pátek 16. února uvede operní soubor Severočeského divadla v Ústí nad Labem premiéru Mozartovy Kouzelné flétny v hudebním nastudování ředitele divadla, dirigenta Miloše Formáčka a v režii Martina Otavy.

V sobotu 17. února bude mít na scéně Mahenova divadla premiéru inscenace opery Piková dáma Petra Iljiče Čajkovského v nastudování souboru brněnského Národního divadla. Inscenace v režii ředitele Martina Glasera a v hudebním nastudování dirigenta Roberta Kružíka přitáhne asi pozornost především účinkováním pěvkyně Soni Červené v roli Hraběnky, kterou spolu s ní na jevišti v trojjediné podobě vytvoří i Veronika Hajnová Fialová a Jitka Zerhauová. Soňa Červená se chystá vystoupit v premiérovém představení i přes své nedávné zranění.