RECENZE: Tereza Salte napsala první blogerskou knihu skutečné hodnoty

Právo, Lucie Zelinková

Osmadvacetiletá Tereza Salte píše pět let jeden z nejúspěšnějších českých lifestylových blogů TerezaInOslo. Téma, kterému se věnuje, se pohybuje mezi životem v norském Oslu, pozitivním přístupem k životu, hledáním radosti v obyčejnosti a motivací jít dál, když život člověku hází klacky pod nohy. A o tom všem je její knižní prvotina Šlehačková oblaka.

Obal knižní novinky

Éra blogerských knih poslední dva roky nabírá na obrátkách a tituly, za nimiž stojí mladí internetoví tvůrci, dosahují na přední příčky bestsellerů navzdory často plytkému obsahu stojícímu výhradně na adorované personě autora. Šlehačková oblaka jdou však jiným směrem.

Přestože jde o vyprávění životního příběhu autorky, nejedná se o knihu, která by lákala jen na něj. Její poslání je hlubší. Tereza se krátce po dvacítce odstěhovala z Prahy do Osla s norským partnerem a vidinou, že ve vyspělém Norsku bude žít dokonalý severský sen. Tak tomu ovšem nebylo. Otevřeně a lidsky přibližuje všechny profesní i rodinné pády, popisuje, že ani s magisterským titulem z tamní univerzity nedokázala najít práci jinde než v kavárně, odloučení od rodiny a krutou ránu, kdy jí doma mezitím zemřela maminka.

Vedle vlastního příběhu Salte nabízí lidskou zpověď, která v sobě nese pozitivní motivaci k životu, poslání, že nemá smysl čekat na to, až nám osud vyjde vstříc a nadělí, co bychom si přáli.

Mezi blogery, kteří si vydáváním vlastních knih přidávají jen další zářez na poli úspěšnosti u mladšího publika, Tereza Salte předává hodnotné poslání, které míří zejména ke generaci mileniálů, generaci s možná neomezenými možnostmi a maximálními požadavky na život. Ke generaci, která může mít cokoli, ale ne vždy je ochotna si to vybojovat.

Salte publikuje na svém blogu kratší články, které jsou adekvátní internetovému čtení, často hýří množstvím květnatých metafor a dlouhých souvětí, občas zakončených pousmáním se sama pro sebe. Tento styl přenesla do knihy a občas literární formě trochu nesedí a metafor je místy trochu příliš, nicméně redakce se pravděpodobně rozhodla ponechat autorčinu výpověď co nejvíce autentickou.

Tereza Salte: Šlehačková oblaka
Motto, 272 stran, 299 Kč

Celkové hodnocení: 85 %