Nejprve jsou vystavena díla s náboženskou tematikou. Objevuje se na nich především figura ukřižovaného Krista. Nejstarší pocházejí z konce šedesátých a začátku sedmdesátých let minulého století. To znamená, že je Němec vytvořil v raném mládí.

Výtvarným pojetím připomínají mix svérázně pojatého naivismu a fauvismu. Nejnovější z nich vznikla zhruba před dvěma lety a výrazně se dotýkají expresionismu, či dokonce abstrakce. Díky tomu, že obrazy tvoří souvislou řadu, lze dobře pozorovat výtvarníkův estetický posun nejen v čase, ale i v rámci stylu.

Malíř Martin Němec má rád výrazné barvy a skryté významy (Sýýýr).

Malíř Martin Němec má rád výrazné barvy a skryté významy (Sýýýr).

FOTO: Jan Šída, Právo

Kreslířské schopnosti autora lze naplno ocenit u ukázek jeho komiksů pocházejících z devadesátých let. Je na nich patrná inspirace klasikem žánru Kájou Saudkem, ale i postmoderní estetikou. Dominuje na nich transparentní barevnost i latentní symbolika a odkazy na americkou pop kulturu.

Výstavu uvedl herec Arnošt Goldflam.

Výstavu uvedl herec Arnošt Goldflam.

FOTO: Jan Šída, Právo

Nejvýraznější estetický zážitek přichází už při vstupu do galerijního prostoru. Proti vchodu visí na bílé stěně tři velkoformátové obrazy. Jde o práce Na houpačce, Sýýýr a Velký břichomluvec vzniklé v poslední době. V podlouhlé lodi interiéru galerie působí jako oltářní obrazy. Možná do nich malíř zakódoval symboly čtyř základních živlů. Modrá (Sýýýr) je voda, dívka plující vzduchem (Na houpačce) evokuje vzduch, zatímco dvě sedící figury mezi rudými závěsy (Velký břichomluvec) připomínají zemi s ohněm.

Němec díky tomu, že pověsil vedle sebe díla ze všech etap, vyzval na pomyslný souboj čas vymezený jeho životu. Je si samozřejmě vědom toho, že tento vypjatý duel nelze vyhrát, ovšem na druhou stranu je přesvědčen, že prostřednictvím výtvarné tvorby mu lze ukrást určité fragmenty a zakonzervovat je navždy do barev a tvarů.