Režisérka Alice Nellis, jež pro Národní divadlo inscenovala už Glassovy Les enfants terribles, ve snaze sloužit Čapkovi i Kašlíkovi akcentuje erotickou a autobiografickou rovinu románu. První přibližuje sugestivními obrazy (kůň cválající krajinou nahého ženského těla). Pro druhou vytvořila činoherní prolog s Čapkovou despotickou matkou (Zuzana Kronerová) a jeho osudovými ženami: Olgou Scheinpflugovou alias Anči a Věrou Hrůzovou alias Princeznou z Krakatitu.

Toto spojení má logiku i oporu v románu (jak dokazuje v programu dramaturg Ondřej Hučín), v opeře ale moc nefunguje. Už proto, že Kašlíkův Krakatit vychází daleko víc ze zideologizovaného scénáře Vávrova filmu než z románu samého.

Chladnou, hrdou i vášnivou Princeznu vytvořila Alžběta Poláčková.

Chladnou, hrdou i vášnivou Princeznu vytvořila Alžběta Poláčková.

Problematický je i Kašlíkův hudební jazyk, experimentující v široké škále od folklórní inspirace přes taneční populár, jazz, janáčkovskou deklamaci až ke konkrétní a elektronické hudbě. Udržet v této směsici jednoticí stylovou linku je skoro nemožné. Dirigent Petr Kofroň vsadil proto na žánrovou pestrost a pro každou polohu našel s citem adekvátní výraz.

S náročnou rolí Inženýra Prokopa se úctyhodně pěvecky i herecky vyrovnal Josef Moravec. Suverénní byla i Princezna Alžběty Poláčkové, Lucii Hájkové nebylo coby Olze i Anči bohužel rozumět téměř jediné slovo. Výstižnou charakterizační zkratkou obdařili své postavy Václav Sibera (Carson), Richard Haan (doktor Tomeš), Luděk Vele (Otec a Pošťák) i Ivo Hrachovec (D’ Hémon). Sborové playbacky ke škodě vyznění díla zvukově zanikaly.

/ I obrazově připomíná Krakatit v Národním divadle Vávrův film.

I obrazově připomíná Krakatit v Národním divadle Vávrův film.

Resuscitace Kašlíkovy opery zvýraznila spíše její problematické rysy, než aby obhájila její kvality. Přes úctyhodnou snahu inscenačního týmu se opera stále blíží protiválečné agitce daleko víc než eroticko-biografické fantazii, k níž Krakatit v Národním mířil.

Václav Kašlík: Krakatit
Dirigent: Petr Kofroň, režie: Alice Nellis, scéna: Matěj Cibulka, kostýmy: Kateřina Štefková, sbormistr: Martin Buchta. Premiéra 20. dubna v Národním divadle, Praha.