Přehlídku s názvem Extáze a ironie: český film 1927–1943 připravil kurátor z filmového oddělení MoMA Dave Kehr s ředitelem NFA Michalem Bregantem po loňském setkání na festivalu archivního filmu v Boloni.

Podle Kehra měl před druhou světovou válkou a dokonce i během ní československý filmový průmysl velmi vysokou úroveň.

Bílá nemoc (1937)

Bílá nemoc (1937)

FOTO: NFA

„Tři z promítaných snímků, Takový je život, Bílá nemoc a Ze soboty na neděli, byly nedávno digitálně restaurovány v rámci projektu #zpetvkinech. Machatého film Ze soboty na neděli bude v New Yorku uveden v mezinárodní premiéře. Většina filmů, které budeme v New Yorku hrát, patří do kosmopolitního proudu meziválečné kinematografie, takže je přirozené, že po obnovených premiérách v Čechách a na evropských festivalech představíme tyto filmy i za oceánem,“ řekl Michal Bregant.

Konkrétně se budou promítat snímky Batalion (režie Přemysl Pražský, 1927), Erotikon (r. Gustav Machatý, 1929), Takový je život (r. Carl Junghans, 1929), Tonka Šibenice (r. Karel Anton, 1930), Před maturitou (r. Vladislav Vančura, 1932), Na sluneční straně (r. Vladislav Vančura, 1933), Ze soboty na neděli (r. Gustav Machatý, 1931), Extase (r. Gustav Machatý, 1932), Bílá nemoc (r. Hugo Haas, 1937), Kristian (r. Martin Frič, 1939), Panenství (r. Otakar Vávra, 1937), Šťastnou cestu (r. Otakar Vávra, 1943), Peníze nebo život (r. Jindřich Honzl, 1932) a Svět patří nám (r. Martin Frič, 1937).