Festival pořádaný Národním divadlem představí na Nové scéně ND do konce týdne domácí divadelní inscenace Havlových her a také inscenace i diskuse souborů a osobností z Běloruska, Ukrajiny i Ruska na téma ohrožování lidských práv v dnešním světě.

Program v úterý zahájila inscenace Čas žen Běloruského svobodného divadla BFT, které je jedním z největších kritiků běloruského represivního režimu a jako takové působí ve své vlasti pouze ilegálně. Jeho zakládající osobnosti musely opustit Bělorusko jako političtí uprchlíci a od roku 2011 žijí ve Velké Británii.

Inscenace vypráví o ženách, jež se ocitly v čele hnutí za demokratické Bělorusko se všemi důsledky, které to pro ně znamenalo.

Havlovy hry i etnická hudba

Kyjevské Centrum současného umění uvede ve středu večer Sny o zapomenutých cestách Vladislava Trojického – world music kvartet Dakha Brakha vychází z ukrajinské lidové hudby a divadla a inspiruje se i v indické, arabské, africké a další etnické hudbě.

Život za cara je původní název ruské monarchistické opery Michaila Glinky a také ironický titul inscenace, kterou přiváží nezávislé petrohradské divadlo Teatro di Capua. Je inspirována skutečnými dopisy a dalšími materiály účastníků hnutí Svoboda lidu, revoluční skupiny působící v Rusku v letech 1870-80. Na Nové scéně bude k vidění ve čtvrtek.

Dalšími hosty Pražských křižovatek budou běloruský filmový režisér Jurij Chaščevatskij, ruský spisovatel Viktor Šenderovič a především ukrajinská spisovatelka Světlana Alexijevičová žijící v Bělorusku. Autorka s mezinárodním renomé patří k nejvýznamnějším kritikům běloruského diktátorského režimu.

Druhou část programu tvoří inscenace Havlových her v nastudování domácích divadel – mimo jiné Asanace Klicperova divadla z Hradce Králové v režii Andreje Kroba, Vernisáž HaDivadla, která je součástí projektu Málo bylo Havla spolu s Morávkovou inscenací Havlovy hry Zítra to spustíme v nastudování Divadla Husa na provázku.

Ostravské Divadlo Petra Bezruče uvede Havlovu Audienci. Řadu dalších havlovských inscenací uzavře v neděli Asanace Národního akademického dramatického divadla Ivana Frana z Kyjeva v režii Břetislava Rychlíka.