RECENZE: Oživlé ilustrace Carrollowy Alenky

Letos poprvé se festival nového cirkusu a divadla Letní Letná rozšířil z Letenské pláně až na pražské Poříčí. V Divadle Archa uvedl v pražské premiéře své představení Edgar’s Echo mezinárodní tým divadla Krepsko.

Edgar’s Echo je inspirované životem a dílem autora populární Alenky.

Edgar’s Echo je inspirované životem a dílem autora populární Alenky v říši divů i za zrcadlem, anglického spisovatele a matematika Charlese Dodgstona známého pod pseudonymem Lewis Carroll. A tak není divu, že na scéně sugerující prostředí typického anglického pokoje se zahradou za prosklenými dveřmi trůní vycpaný bílý králík a Alenka se tu objevuje hned v několika velikostech a provedeních.

Představení začíná slibně a tajuplně – dvířka se otvírají sama od sebe, sypou se z nich dopisy, po stěně se sune velká zelená květina, za oknem zpívají okurky. Alenka zmizí jedněmi z mnoha dvířek velké dřevěné registratury, snad na vzpomínky, snad na sny.

Jenže tím je popis prakticky vyčerpán, obrazy se opakují a stávají se z nich jen oživlé ilustrace půvabné knížky proložené několika životopisnými detaily, jako je připomenutí Dodgstonovy koktavosti.

Na rozdíl od zahraničních produkcí nenabídne Krepsko prakticky žádná akrobatická čísla, jež by zdůvodňovala zařazení jeho inscenace do produkce nového cirkusu, pokud za ně nepovažujeme opatrné balancování na nízko zavěšených židlích a stolku. Zůstává u zdánlivě tajuplné, ale poněkud nudné ilustrace Alenky. Pražská premiéra měla u diváků slušný úspěch, ale nedovedu si představit, že by obstála v novocirkusové zahraniční konkurenci.

Festival Letní Letná, který se na pražské Letenské pláni koná až do 4. září, nabídne o víkendu mimo jiné předpremiéru nového sólového představení Daniela Gulka i jeho spolupráci se studenty brněnské JAMU nebo Cirksession II představující nastupující generaci cirkusových umělců. A samozřejmě i produkci obou australských souborů Limbo a Circa a francouzského Cirque Le Roux a řadu dalších akcí.

Krepsko: Edgar’s Echo
Letní Letná, pražská premiéra 25. srpna v Divadle Archa, Praha