Nejpozitivnějším zjištěním úvodních projevů bylo ujištění, že Jiráskův Hronov se nebude stěhovat ani do Pardubic, ani Náchoda, jak se po minulém ročníku na základě kritiky zabezpečení festivalu městem ozývalo, ale zůstane věrný Jiráskovu rodišti.

K Jiráskovi se ostatně festival přihlásil už pátečním prologem, při němž hronovský divadelní soubor zahrál Jiráskovu Vojnarku v režii Miroslava Houšťka, a následně se diskutovalo o možnostech současného inscenování Jiráskova dramatického odkazu.

Kromě Vojnarky, která zaujala především hereckými výkony protagonistů Lucie Peterkové, Richarda Kašpara a Pavla Zuzka, se v sobotu představil první ze dvou zahraničních souborů, popradské Divadlo Commedia. Uvedlo dramatizaci satirického románu Sergiusze Piaseckého Zápisky důstojníka Rudé armády, která drasticko-humorným způsobem odráží pohnutou situaci po roce 1939 na hraničním území mezi Polskem, Ukrajinou, Běloruskem a Litvou.

Vyprávění hlavního hrdiny Michaila Zubova vypovídá o obludné manipulaci myšlením komunistickou i fašistickou ideologií, bohužel ale cestou až příliš přímočarého humoru, který postrádá onu temnější, děsivější tvář provázející důsledky Zubovova vzestupu. Michal Novák je ve své usměvavě švejkovské stylizaci Zubova ovšem herecky vynikající.

Michal Novák jako Michail Zubov v inscenaci popradského souboru.

Michal Novák jako Michail Zubov v inscenaci popradského souboru.

FOTO: Ivo Mičkal

Situační komedii o (před)manželské nevěře Dokonalá svatba zahrál pražský soubor Ty-já-tr Hrobesco. Zkušení herci v profesionální režii Milana Schejbala si vychutnávali absurdní situace i pointující repliky Hawdonovy komedie ve svižném tempu a za podpory vděčně reagujícího publika, jen druhá polovina představení se rozpadala do vleklého vysvětlování toho, kdo s kým se vlastně vyspal.

Tvorbu dramatických souborů při četných základních uměleckých školách představil soubor KUK-u-řice ZUŠ Štítného z Prahy 3. Dramatizaci populární Bradfordovy knihy Černošský Pánbůh a páni Izraelité zahráli s vtipem, pohybovou i hereckou invencí na prázdném jevišti s jedněmi štaflemi, které vytvořily jak archu Noemovu, tak průchod Izraelitů rozděleným Rudým mořem. Jen hudební složka představení mohla být inspirována spirituály odvážněji, zvláště když děti na to evidentně mají.

Jiráskův Hronov nabídne do soboty 6. srpna na třicet divadelních inscenací nejrůznějších žánrů. Kromě představení se rozběhly i četné semináře, v nichž si základní divadelní dovednosti osvojuje 260 seminaristů pod vedením zkušených lektorů.