Hlavní obsah

Letní filmová škola připomíná krále braku Rogera Cormana. Ti nejlepší začínali u něj

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Uherské Hradiště

Letní filmová škola v Uherském Hradišti (LFŠ) představuje v letošním 42. ročníku i tvorbu nekorunovaného krále béčkového filmu Rogera Cormana. Letos devadesátiletý muž stojí jako producent za více než 400 filmy, šedesát z nich sám režíroval. Přestože nikdy neopustil levné produkce a pokleslé žánry, převážně horory a jiné krváky, je považován za jednu z nejvlivnějších postav americké kinematografie.

Foto: Profimedia.cz

Americký režisér Roger Corman

Článek

Když přebíral čestného Oscara za rok 2009, tleskal mu celý Hollywood. Částečně i proto, že u něj začínala řada později slavných režisérů a herců, například Martin Scorsese, James Cameron, Francis Ford Coppola, Jack Nicholson, David Carradine, Dennis Hopper, Robert De Niro či Sylvester Stallone.

Corman se vždy snažil hlavně o to, aby film vydělal.

LFŠ nabízí devět Cormanových snímků z 50. až 70. let minulého století, tedy od éry autokin až po nástup video trhu.

Dříve i 15 filmů ročně

„Roger Corman je v první řadě velký pragmatik," poznamenal dramaturg sekce Jiří Flígl. Podle něj Corman nepracuje s etablovanými režiséry a natáčí velmi laciné filmy s nízkými rozpočty, kdy jeho maximem byly dva milióny dolarů. Ve svém vrcholném období Corman podle něj natáčel až 15 filmů ročně.

Ještě nyní ve svých devadesáti letech natáčí tři až čtyři snímky za rok. Corman se vždy snažil hlavně o to, aby film vydělal.

Podle Flígla se jako jeho jediný komerčně neúspěšný snímek uvádí The Intruder z roku 1962 s tématem segregace a občanských práv. „Vyšel jím z hájemství brakovek a natočil sociálně a politicky angažovaný film. Sám Corman ale zdůrazňuje, že ve své době film nevydělal, ale pozdějšími prodeji do televizního vysílání a na videokazety se nakonec zaplatil,” uvedl Flígl.

Určil módu motorkářských snímků

Corman má podle něj talent vystihnout, co bude diváky zajímat a na co budou do kina chodit. „Držel prst na tepu doby. Byl to on, kdo ustanovil velkou módu motorkářských filmů na přelomu 60. až 70. let, od něho vzešly v 70. letech filmy ze ženských věznic a on přišel s obrodou filmů o nemocničních sestřičkách,” řekl Flígl.

Foto: Dalibor Glück, ČTK

V Uherském Hradišti probíhá festival Letní filmová škola.

Témata se Corman snažil zpracovat tak, aby byla divácky atraktivní. „Cíl byl kladen na to, aby tam byly prvoplánové atrakce - nahota, akce a zabíjení. To, co se dá natočit levně a rychle,” doplnil Flígl.

Malý obchod hrůz natočil za tři dny

Průměrná natáčecí doba Cormanových filmů ve vrcholné době v 70. letech 20. století byla tři týdny. „Z hecu ale natočil film Kýbl krve za týden a pak to překonal filmem Malý obchod hrůz, který natočil snad za tři dny,” poznamenal s úsměvem dramaturg.

Corman podle něj nyní točí filmy s digitálními monstry, která obsahují něco z vodních živočichů.

„Točí filmy jako Sharktopus, neboli Žralokochobotnice, nebo Piraňakonda, mix piraně a anakondy. Monstra jsou počítačově dělaná, vždy lacině. Pozabíjejí pár spoře oděných mladých žen, které se sluní na pláži. Vždy je to únikem nějakého toxinu z vojenské laboratoře,” popsal Flígl a dodal, že tyto filmy vysílají kabelové televize v USA a prodávají se na DVD.

Reklama

Související témata:

Související články

Filmová škola chystá premiéry

Letní filmová škola v Uherském Hradišti (LFŠ) připravuje pět distribučních premiér a předpremiér.

Výběr článků

Načítám