Polovina zákazníků, kteří si koupí vinyl, poslouchala danou hudbu předtím na internetu, uvedla BBC. Streamování má tedy obrovský komerční dopad. Jenže 48 % lidí, kteří si koupili gramofonové desky minulý měsíc, si je ještě nepustilo, dodává výzkum. A 7 % zákazníků si je ani nikdy nepustí, protože nemají gramofon.

”Mám vinyly ve svém pokoji, ale je to dekorace. Vlastně si je nepouštím,“ řekl BBC student Jordan. „Dodávají takovou old-school atmosféru, o to u vinylů jde.“

Desky zjevně nekupují jen staří fanoušci. Často jsou to dvacátníci a třicátníci, kteří prolézají regály s deskami a vyhledávají většinou vysoce kvalitní hudbu, někdy i padesát let starou. Art-rock, blues, klasický soul i současné alternativní proudy.

Mladí nostalgici

Mnozí z nich říkají, že chtějí finančně podpořit umělce, a polovina se považuje za sběratele. Stále více mladých také cítí nostalgii po něčem, co nemohli zažít. „Myslím, že toužíme po časech našich rodičů, kdy jste museli někam jít, abyste si mohli koupit písničku,” domnívá se další student, Duncan.

A nostalgická vlna neustále sílí. Ve Velké Británii se v roce 2014 prodalo 2,1 miliónu vinylů a v roce 2016 už za tři měsíce 637 tisíc kusů, takže se možná po vánočních nákupech dočkáme i pokoření třímiliónové hranice.

V USA se už prodává přes 6 miliónů vinylů ročně, přestože začátkem devadesátých let se počítaly spíše na desetitisíce. Vkus kupujících se ovšem zcela rozchází s tím, co se považuje za střední proud popu.